Page 54 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 54
Inkijkexemplaar
11
HOOFDSTUK 11
11. De P van Product
De P van product is misschien wel de belangrijkste P van de marketing mix. Alles begint immers met het pro- P van Product
duct of de dienst.
Als we aan een product denken, dan denken we meestal aan wat het product voor ons doet: Een printer
moet printen en bij de kapper wordt je haar geknipt. Maar “product” is vaak meer dan dat. Een bepaald
product kan ook staan voor hoge kwaliteit, of juist lage kwaliteit. Status kan ook een belangrijk kenmerk zijn
van een product. Een BMW heeft een andere status dan een Fiat.
Omdat de P van Product zoveel meer is dan alleen de functie waarvoor een product wordt aangeschaft, zal
de marketeer naar een heleboel elementen moeten kijken om te kunnen bepalen hoe het uiteindelijke pro-
duct functioneert, eruit ziet en ervaren wordt. Bovendien zien we de verleende service rondom het product
als onderdeel van deze P. We bespreken deze elementen.
11.1 Producteigenschappen
Als er marketing beslissingen moeten worden genomen over deze P, dan kijk men naar:
De functionele en tastbare eigenschappen Producteigenschappen
Wat moet je met het product kunnen doen? Veel of juist weinig? Welke accessoires zijn beschikbaar? Zijn Functionele
er meerdere varianten van het product? Eigenschappen van producten die we kunnen zien, gebruiken en eigenschappen
voelen, noemen we de tastbare eigenschappen van het product. Tastbare
eigenschappen
De kwaliteit
Kiezen we voor een lage, gemiddelde of hoge kwaliteit? Deze keuze heeft ook gevolgen voor de (productie)
kosten van het product en het imago.
Gebruikersgemak en gebruikersnut
Welke andere eigenschappen moeten we het product meegeven? Denk hierbij aan: Duurzaamheid,
milieuvriendelijkheid of extra grote knoppen voor een gemakkelijkere bediening? Hierbij gaat het voornamelijk
over niet tastbare eigenschappen. We spreken dan ook wel van afgeleide eigenschappen of toegekende
eigenschappen. De afgeleide eigenschappen worden door de gebruiker aan het product toegekend.
De vormgeving van het product
Hoe moet het er uitzien en wat is de afwerking? Moet dit onderscheidend zijn van de concurrenten? De
vormgeving bepaalt ook in grote mate de beleving van de gebruiker. Hoewel het bepalen van de vormge-
ving op zich tastbaar is, bepaalt dit in grote mate de beleving en ervaring van de klant. Hier worden dus ook
weer eigenschappen door de klant toegekend.
83