Page 54 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 54

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  11




                HOOFDSTUK 11




           11.  De P van Product





           De P van product is misschien wel de belangrijkste P van de marketing mix. Alles begint immers met het pro- P van Product
           duct of de dienst.


           Als we aan een product denken, dan denken we meestal aan wat het product voor ons doet: Een printer
           moet printen en bij de kapper wordt je haar geknipt. Maar “product” is vaak meer dan dat. Een bepaald
           product kan ook staan voor hoge kwaliteit, of juist lage kwaliteit. Status kan ook een belangrijk kenmerk zijn
           van een product. Een BMW heeft een andere status dan een Fiat.


           Omdat de P van Product zoveel meer is dan alleen de functie waarvoor een product wordt aangeschaft, zal
           de marketeer naar een heleboel elementen moeten kijken om te kunnen bepalen hoe het uiteindelijke pro-
           duct functioneert, eruit ziet en ervaren wordt. Bovendien zien we de verleende service rondom het product
           als onderdeel van deze P. We bespreken deze elementen.



           11.1  Producteigenschappen


           Als er marketing beslissingen moeten worden genomen over deze P, dan kijk men naar:


           De functionele en tastbare eigenschappen                                                Producteigenschappen
           Wat moet je met het product kunnen doen? Veel of juist weinig? Welke accessoires zijn beschikbaar? Zijn  Functionele
           er meerdere varianten van het product? Eigenschappen van producten die we kunnen zien, gebruiken en    eigenschappen
           voelen, noemen we de tastbare eigenschappen van het product.                            Tastbare
                                                                                                     eigenschappen
           De kwaliteit
           Kiezen we voor een lage, gemiddelde of hoge kwaliteit? Deze keuze heeft ook gevolgen voor de (productie)
           kosten van het product en het imago.


           Gebruikersgemak en gebruikersnut
           Welke andere eigenschappen moeten we het product meegeven? Denk hierbij aan: Duurzaamheid,
           milieuvriendelijkheid of extra grote knoppen voor een gemakkelijkere bediening? Hierbij gaat het voornamelijk
           over niet tastbare eigenschappen. We spreken dan ook wel van afgeleide eigenschappen of toegekende
           eigenschappen. De afgeleide eigenschappen worden door de gebruiker aan het product toegekend.


           De vormgeving van het product
           Hoe moet het er uitzien en wat is de afwerking? Moet dit onderscheidend zijn van de concurrenten? De
           vormgeving bepaalt ook in grote mate de beleving van de gebruiker. Hoewel het bepalen van de vormge-
           ving op zich tastbaar is, bepaalt dit in grote mate de beleving en ervaring van de klant. Hier worden dus ook
           weer eigenschappen door de klant toegekend.






                                                                                                          83
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59