Page 56 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 56

12





                HOOFDSTUK 12




           12.  De P van Plaats



           De P van plaats gaat over de online en offline verkooplocaties. Voordat we hier dieper op in gaan, kijken we  P van Plaats
           eerst naar aspecten die de keuze voor de verkooplocaties beïnvloeden. Eén van die aspecten gaat over de
           vraag via welke route een product de consument bereikt.



           12.1  Distributiekanalen, de route naar de markt.


           Op het moment dat een product in de winkel of webshop beschikbaar is, heeft deze al een hele weg afge-
           legd. In de onderstaande afbeelding kun je zien dat er verschillende manieren zijn waarop een product de
           consument kan bereiken. Als we het vanuit dit perspectief bekijken spreken we over distributiekanalen.   Distributiekanalen




                                  Producent                                  Producent


               Agent/                                                  Agent/
               importeur                                               importeur

                               Grossier
                Grossier Inkijkexemplaar
                                                                      Industriële
                Detaillist     Detaillist    Detaillist               groothandel


                                 Consument                                     Bedrijf

                  Indirect lang kanaal       Indirect     Direct
                                             kort kanaal  kanaal
                                               Distributiekanalen


           Het linkerdeel gaat over consumentenproducten (Business to Consumer, B2C) en het rechterdeel over B2B
           (Business to Business).


           We zien dat een product via tussenschakels, zoals agenten en grossiers, bij de consument kan komen. Dit  Indirecte distributie
           noemen we indirecte distributie. Als de producent direct aan de consument levert, is er sprake van “directe
           distributie”. Producenten die dit doen maken vaak gebruik van webshops.


           Iedere partner in de route naar de markt heeft zijn eigen marketing mix om zijn deel van de markt te bewer-
           ken. Voor de grossier in de keten voor consumentenproducten bestaat de markt uit detaillisten. De detaillisten
           hebben de consumenten weer als markt. De verkoopkanalen staan in principe los van de distributiekana-
           len. We komen hier straks op terug.








                                                                                                          99
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61