Page 56 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 56
12
HOOFDSTUK 12
12. De P van Plaats
De P van plaats gaat over de online en offline verkooplocaties. Voordat we hier dieper op in gaan, kijken we P van Plaats
eerst naar aspecten die de keuze voor de verkooplocaties beïnvloeden. Eén van die aspecten gaat over de
vraag via welke route een product de consument bereikt.
12.1 Distributiekanalen, de route naar de markt.
Op het moment dat een product in de winkel of webshop beschikbaar is, heeft deze al een hele weg afge-
legd. In de onderstaande afbeelding kun je zien dat er verschillende manieren zijn waarop een product de
consument kan bereiken. Als we het vanuit dit perspectief bekijken spreken we over distributiekanalen. Distributiekanalen
Producent Producent
Agent/ Agent/
importeur importeur
Grossier
Grossier Inkijkexemplaar
Industriële
Detaillist Detaillist Detaillist groothandel
Consument Bedrijf
Indirect lang kanaal Indirect Direct
kort kanaal kanaal
Distributiekanalen
Het linkerdeel gaat over consumentenproducten (Business to Consumer, B2C) en het rechterdeel over B2B
(Business to Business).
We zien dat een product via tussenschakels, zoals agenten en grossiers, bij de consument kan komen. Dit Indirecte distributie
noemen we indirecte distributie. Als de producent direct aan de consument levert, is er sprake van “directe
distributie”. Producenten die dit doen maken vaak gebruik van webshops.
Iedere partner in de route naar de markt heeft zijn eigen marketing mix om zijn deel van de markt te bewer-
ken. Voor de grossier in de keten voor consumentenproducten bestaat de markt uit detaillisten. De detaillisten
hebben de consumenten weer als markt. De verkoopkanalen staan in principe los van de distributiekana-
len. We komen hier straks op terug.
99