Page 57 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 57
12
Distributiebeleid Elke producent wil een distributiebeleid dat past bij zijn producten en de markt die hij bedient. Om tot een
goed beleid te komen zijn er verschillende afwegingen. We noemen de volgende:
• Moet het product uit voorraad leverbaar zijn?
• Hebben we te maken met veroudering of bederf?
• Wat is de waarde van de producten?
• Waar slaan we de producten op?
• Waar is de productielocatie?
• Hoe worden producten afgeleverd?
• Wat is het gewicht en de afmeting?
• Wat is de rol van internet?
• Moet er service worden verleend?
• Welke winstmarge hebben we op de producten?
• Welke marge verwachten de partners in de keten?
• Wat doen de concurrenten?
• Hebben we veel of weinig verkooppartners nodig?
12.1.1 Verkoopkanalen
Verkoopkanaal Een verkoopkanaal is geen distributiekanaal. Een verkoopkanaal is het middel om te kunnen verkopen. Vóór
de komst van het internet was dit eenvoudig en overzichtelijk. Het verkoopkanaal was de fysieke winkel. Als
Duale distributie je twee verkoopkanalen had, dan werd dit “duale distributie” genoemd. Bij meer dan twee kanalen werd er
gesproken over multikanaaldistributie.
Multikanaaldistributie Inkijkexemplaar
Met de komst van het internet en de ontwikkeling van het omni-channel concept zijn de begrippen niet
meer zo actueel. Bij het omni-channel concept zien we een veelheid aan verkoopkanalen. Zelfs kleine retai-
lers zoals "De Specerijen Toko" kunnen hier gebruik van maken.
De Specerijen Toko heeft meerdere verkoopkanalen.
Kanaalconflicten
Steeds meer bedrijven kiezen voor directe levering. De belangrijkste overweging hierbij, is dat bij een recht-
streekse levering van producten geen marge betaald hoeft te worden aan de tussenhandel. De marges voor
de tussenhandel verschillen per branche en kunnen liggen tussen de 15% en >100%! Er is dus veel te ver-
dienen door rechtstreeks te leveren, maar dat is niet zonder risico.
100