Page 67 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 67
Inkijkexemplaar
24
HOOFDSTUK 24
24. Adverteren en laten adverteren op internet
24.1 Advertentiemogelijkheden
Adverteren is één van de belangrijkste commerciële online activiteiten. Facebook (omzet 100 miljard) en
Google (omzet 171 miljard) halen het grootste deel van hun inkomsten uit de verkoop van advertenties.
Advertenties zijn niet alleen belangrijk voor de grote techbedrijven. Ook voor veel MKB ondernemers zijn
online advertenties belangrijk voor hun succes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er veel mogelijkheden
zijn om online te adverteren. We bespreken de belangrijkste advertentiemogelijkheden.
SEA, Search Engine • Adverteren in de zoekmachine. (SEA, Search Engine Advertisement).Het gaat hier om de advertenties
Advertisement op de resultatenpagina.
Display advertenties • Display advertenties. Dit zijn advertenties die geplaatst worden op websites die daar ruimte voor
aanbieden.
Social media adverteren • Social media Adverteren. Vrijwel alle social media platformen bieden advertentiemogelijkheden. Vaak
gaat het om gesponsorde posts.
• Affiliate marketing. Bij affiliate marketing maakt iemand op zijn eigen website promotie voor een pro-
duct of dienst van een ander bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een reclamebanner.
De resultatenpagina met advertenties. Dit is SEA, adverteren in de zoekmachine.
192