Page 72 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 72
Inkijkexemplaar
29
HOOFDSTUK 29
29. Winkel 2030
Eerder in het boek gaven we aan dat het landschap van de retail erg verandert. De digitalisering, transparan-
tie op de markt en het daarop aangepaste consumentengedrag dwingt de retailer om na te denken over de
strategie. Zoals we ook gezien hebben, is marketing een proces en is het nooit helemaal af. We zullen regel-
matig scherp moeten zijn op onze omgeving, op concurrenten, trends en ontwikkelingen, zowel op product-
mogelijkheden als technische mogelijkheden voor onszelf.
Er wordt veel geschreven over de toekomstige retail. Er wordt geschetst en gespeculeerd over hoe een toe-
komstige winkelstraat eruit zal zien. Dat de retail verandert is niet nieuw, vooral de trend ten gevolge van
digitalisering is duidelijk zichtbaar.
Hoewel we de toekomst nooit 100% kunnen voorspellen, zien wij wel een duidelijke verandering plaatsvin-
den. Met een gezonde dosis boerenverstand en kijk op het gedrag van de consument, wordt voorspellen
minder complex. Voordat we een mogelijke visie geven over het "retailen van de toekomst", noemen we
een aantal terugkerende kernwaarden bij marketing:
• Zorg voor een positieve beleving en gemak voor je klant.
• Wees onderscheidend.
• Probeer je klant positief te verrassen.
Vanuit bovenstaande ‘pijlers’ kun je veel voorspellen. We komen daarmee weer terug op de theorie aan het
begin van dit boek. Als je zelf een boek wilt kopen vanuit de luie stoel, is de webshop erg aantrekkelijk. Wil
je een aankoop beleven en die aankoop onderdeel laten zijn van een uitje naar de stad, dan koop je in de
fysieke winkel. Op het moment dat de boekwinkel wordt gecombineerd met comfortabele stoelen en een
aanbod van thee, koffie en gebak, is er een grotere aanleiding tot bezoek van die fysieke winkel. In de win-
kel speel je in op de emotie van de klant en die wordt onthouden. Een tevreden klant keert terug naar de
winkel waar een positieve ervaring is opgedaan.
29.1 Samenhangend winkelgebied
Door toenemende (digitale) concurrentie en veranderend consumentengedrag zal niet alleen de individue-
le winkel, maar ook het gehele aanbod in de winkelstraat moeten meebewegen. Het winkelcentrum of de
winkelstraat moet als geheel een reden zijn tot bezoek. Er moet een gevarieerd aanbod zijn. Daarbij gaat
het niet alleen om variatie in producten, maar ook om de mix van "fun en functioneel". Deze mix wordt
opgebouwd door:
• Gevarieerd winkelaanbod (complementair en keuzevrijheid)
• Aanwezigheid van horeca
• Voldoende praktische parkeergelegenheid
• Aanwezigheid van diensten (kapper, postkantoor, etc.)
220