Page 69 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 69

Inkijkexemplaar
    26




                             HOOFDSTUK 26




                        26.  Webcare



   Webcare              Webcare is het verlenen van klantenservice via online kanalen. Iedereen zoekt wel eens contact met een
                        bedrijf via e-mail of chat en je zou bijna denken dat webcare niet veel meer is dan een online contactmoment
                        tussen twee partijen. Niets is minder waar. Voor bedrijven en organisaties is webcare veel meer. Bedrijven
                        gebruiken webcare om de customer experience te versterken, als lead generator, als branding tool, om hun
                        reputatie te versterken en meer. We laten zien hoe dat werkt.



                        26.1  Functies van webcare


                        Webcare wordt natuurlijk in eerste instantie ingezet om mensen de gelegenheid te geven om met een orga-
                        nisatie te communiceren. Binnen een webcare afdeling van een bedrijf wordt echter meer gedaan dan alleen
                        reageren op berichten. We kunnen de volgende functies onderscheiden:


                        •   Reageren op vragen die via de verschillende applicaties binnenkomen
                        •   Monitoren van social media
                        •   Leadgeneratie
                        •   Klantdata verzamelen
                        •   Branding


                        We bespreken de functies.


                        Reageren
   Reageren (webcare)   Webcare medewerkers reageren op vragen die via de verschillende applicaties binnenkomen. Klanten ver-
                        wachten dat ze snel en vakkundig worden geholpen. Een belangrijke voorwaarde om dit te realiseren, is dat
                        medewerkers voldoende geschoold zijn en een grote mate van autonomie hebben. Met dat laatste wordt
                        bedoeld dat de medewerker zelfstandig beslissingen kan nemen en niet voor elk antwoord of elke actie de
                        toestemming van een manager nodig heeft.


                        Monitoren
   Monitoren (webcare)  Wachten op een bericht en daarop kunnen reageren is belangrijk, maar net zo belangrijk is het monitoren
                        van de social media en andere applicaties. Monitoring tools geven signalen wanneer in applicaties vooraf
                        ingestelde woorden worden gebruikt, bijvoorbeeld een bedrijfs- of productnaam. Je kunt ook monitoren
                        op andere woorden die een relatie met je product of dienst hebben. In de afbeelding zien we een gesprek
                        tussen Bellen.com en een twitteraar. Bellen.com zal in de monitoringtool woorden als telecomprovider,
                        abonnement en telefoongebruik hebben vastgelegd als zoekwoorden, die een signaal geven wanneer deze
                        worden gebruikt in een bericht. Bellen.com reageert op het bericht en in de reactie zit ook een call to action.












           200
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74