Page 70 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 70
27
HOOFDSTUK 27
27. Cybercrime
Als we het over cybercrime hebben, gaat het over criminaliteit via internet en ICT systemen. Doelwit zijn de Cybercrime
netwerken, systemen, mensen en organisaties, die ervan afhankelijk zijn. Cybercrime is een groeiend pro-
bleem waar we allemaal alert op moeten zijn en blijven. Cybercriminelen bedenken steeds nieuwe technie-
ken, die er meestal op gericht zijn om geld afhandig te maken. Iedereen kan slachtoffer worden, ook gebruikers
die digitaal vaardig zijn, kunnen slachtoffer worden van geavanceerde vormen van cybercrime. In dit hoofd-
stuk bespreken we de meest voorkomende vormen van cybercrime en laten we zien wat je moet doen om
zelf geen slachtoffer te worden. Maar ook als werknemer in een organisatie is het belangrijk om alert te zijn
en schade voor de organisatie te voorkomen
27.1 Soorten cybercrime
Er zijn vele soorten cybercrime en elke dag komen er nieuwe vormen bij. Sommige soorten cybercrime zijn
erg technisch, terwijl andere vormen van cybercrime meer gericht zijn op het gedrag en het goede vertrou-
wen van mensen en bedrijven. We zouden cybercrime kunnen onderverdelen in de volgende vormen:
• Phishing
• Spoofing
• Fraude Inkijkexemplaar
• Ransomware
• Nep sites
• Bank- en helpdeskfraude
We bepreken de deze vormen.
27.2 Phishing
Phishing komt van het Engelse woord fishing: vissen, en staat voor technieken waarbij wordt “gevist” naar Phishing
gegevens die toegang geven tot bankrekeningen en creditcard gegevens. Er zijn vele manieren om te vis-
sen. Een veel voorkomende manier is het versturen van een e-mail uit naam van een bekend bedrijf, bijvoor-
beeld een bank of een creditcard bedrijf. De mails zien eruit alsof ze daadwerkelijk van dit bedrijf komen. De
afbeelding op de volgende pagina is een voorbeeld van een phishing mail waarbij misbruik wordt gemaakt
van het bedrijf ICS. ICS geeft creditcards uit en is onderdeel van de ABN-AMRO bank.
205