Page 48 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 48

12





                             HOOFDSTUK 12




              Inkijkexemplaar
                        12.  Mobile Marketing


   Mobile first         In 2016 introduceerde Google het begrip "Mobile First". Google heeft dit gedaan om het belang van het
                        gebruik van de smartphone en tablet te benadrukken en dat is niet zonder reden.


                        Van desktop naar mobiel
                        Steeds minder mensen gebruiken de desktop om websites of webshops te bezoeken of om te posten op
                        de Facebook pagina. Deze activiteiten zijn grotendeels verschoven naar smartphones en tablet. Website-
                        eigenaren kunnen dit ook zelf makkelijk en objectief vaststellen als hun website gekoppeld is aan het Google
                        Analytics dashboard.


                        Op dit dashboard wordt het bezoekersgedrag op de website bijgehouden en kan bovendien worden geme-
                        ten met welk apparaat de webpagina is opgevraagd. Hieronder zie je een deel van het dashboard waarop
                        zichtbaar is hoe het gebruik van de verschillende apparaten verdeeld is.


























                              De website waar dit dashboard aan gekoppeld is, heeft meer bezoek van mobiele gebruikers
                                                      dan gebruikers met een desktop.


                        Mobile First betekent dat iedereen die te maken heeft met online marketing zich moet aanpassen aan het
                        toegenomen gebruik van mobiele apparaten. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de volgende redenen:

                        •   Alleen websites die goed leesbaar zijn op een klein scherm zijn vindbaar in de mobiele browser (Google
                           geeft hier voorrang aan, mobile first).
                        •   Omdat er op een klein scherm minder ruimte is voor advertenties moet er op een andere manier wor-
                           den geadverteerd. Mobiel heeft bovendien andere technische mogelijkheden voor het plaatsen van
                           advertenties.
                        •   Op mobiele apparaten wordt veel gebruik gemaakt van apps. Bedrijven moeten de mogelijkheden onder-
                           zoeken hoe zij hier gebruik van kunnen maken.
                        •   Het kopen in webshops via tablet en smartphone neemt sterk toe.





           110
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53