Page 48 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 48
12
HOOFDSTUK 12
Inkijkexemplaar
12. Mobile Marketing
Mobile first In 2016 introduceerde Google het begrip "Mobile First". Google heeft dit gedaan om het belang van het
gebruik van de smartphone en tablet te benadrukken en dat is niet zonder reden.
Van desktop naar mobiel
Steeds minder mensen gebruiken de desktop om websites of webshops te bezoeken of om te posten op
de Facebook pagina. Deze activiteiten zijn grotendeels verschoven naar smartphones en tablet. Website-
eigenaren kunnen dit ook zelf makkelijk en objectief vaststellen als hun website gekoppeld is aan het Google
Analytics dashboard.
Op dit dashboard wordt het bezoekersgedrag op de website bijgehouden en kan bovendien worden geme-
ten met welk apparaat de webpagina is opgevraagd. Hieronder zie je een deel van het dashboard waarop
zichtbaar is hoe het gebruik van de verschillende apparaten verdeeld is.
De website waar dit dashboard aan gekoppeld is, heeft meer bezoek van mobiele gebruikers
dan gebruikers met een desktop.
Mobile First betekent dat iedereen die te maken heeft met online marketing zich moet aanpassen aan het
toegenomen gebruik van mobiele apparaten. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de volgende redenen:
• Alleen websites die goed leesbaar zijn op een klein scherm zijn vindbaar in de mobiele browser (Google
geeft hier voorrang aan, mobile first).
• Omdat er op een klein scherm minder ruimte is voor advertenties moet er op een andere manier wor-
den geadverteerd. Mobiel heeft bovendien andere technische mogelijkheden voor het plaatsen van
advertenties.
• Op mobiele apparaten wordt veel gebruik gemaakt van apps. Bedrijven moeten de mogelijkheden onder-
zoeken hoe zij hier gebruik van kunnen maken.
• Het kopen in webshops via tablet en smartphone neemt sterk toe.
110