Page 51 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 51

13





                HOOFDSTUK 13




              Inkijkexemplaar
           13.  Marketing automation, KPI's en analyse


           Digital marketeers maken gebruik van steeds meer kanalen. Denk aan websites, social media apps, chat-
           bots, e-mailmarketing, meerdere advertentie platformen enz. De marketeers verzamelen ook steeds meer
           data. Dit betreft o.a. klantdata, verkoopinformatie, kanaalvoorkeuren, interacties met medewerkers, data
           uit customer care systemen en meer. Deze grote hoeveelheid data maakt het mogelijk om gepersonaliseer-
           de communicatie met klanten aan te gaan.


           Om de grote hoeveelheid data uit allerlei verschillende systemen aan elkaar te verbinden is automatisering
           vereist. In dit hoofdstuk gaan we daarop in en bekijken we de verschillende kenmerken en mogelijkheden
           met data. Ook voor kleine bedrijven zijn er veel mogelijkheden!


           In dit hoofdstuk komen we ook de term KPI weer tegen, de Key Performance Indicator (in het Nederlands:  KPI
           belangrijke meetwaarde). Elke social media applicatie heeft ze en we kunnen ze bovendien gebruiken om  Key Performance
           zelf meetbare doelstellingen te formuleren. Veel KPI's uit social media applicaties komen overigens met   Indicator
           elkaar overeen.



           13.1  Veel gebruikte social media KPI’s


           Alle social media kanalen bieden dashboards voor het meten van belangrijke KPI’s. Soms is wel een bedrijfs-
           account noodzakelijk om alles te kunnen zien. Ondanks het feit dat de kanalen verschillend zijn, hebben ze
           veel overeenkomsten voor wat betreft de KPI’s. De KPI’s kunnen we verdelen in een aantal hoofdgroepen:


                KPI’s voor bereik
                KPI’s voor engagement
                KPI’s voor conversie
                KPI’s voor loyaliteit en tevredenheid.


           KPI’s voor bereik
           De KPI “bereik” is een parapluterm en gaat over het aantal mensen dat je via je kanalen hebt “bereikt”.  Bereik

           Binnen deze KPI vallen de volgende metingen:


           •   Het aantal volgers van het kanaal.
           •   Impressies: Deze KPI geeft aan hoeveel mensen een post hebben gezien (het aantal views).   Impressies
           •   Website traffic: Hoe vaak is er op een link geklikt naar je website. Dit is een belangrijke KPI omdat web-
               site traffic voor veel ondernemingen een hoofddoelstelling is.
           •   Share of voice: Hoe vaak wordt er over je merk(brand) of bedrijf gesproken ten opzichte van de concur- Share of voice
               rentie? De meting is gebaseerd op zoekwoorden gerelateerd aan het merk.










                                                                                                          115
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56