Page 46 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 46
11
De effectiviteit van e-mail marketing
Als marketeer wil je natuurlijk kwantitatieve informatie over de effectiviteit van de nieuwsbrief. De statistiek-
modules van de software geven veel inzicht in het aantal geopende mails (Top of mind) en het aantal keren
Inkijkexemplaar
dat er op links in de nieuwsbrief is geklikt. De links kun je overigens voorzien van een Google Analytics trac-
king code waardoor de resultaten ook in Google Analytics zichtbaar zijn. Het meten van resultaten voor bedrij-
ven die producten verkopen is eenvoudiger. Het hele koopproces, vanaf het klikken op een link tot en met
het vullen van een winkelwagentje op een website, is te volgen als Google Analytics goed geconfigureerd is.
Om te laten zien hoe effectief e-mail marketing kan zijn, geven we een rekenvoorbeeld van een webshop
met 5.000 abonnees op de nieuwsbrief:
Case
Een webshop verstuurt elke 2 weken 5.000 nieuwsbrieven met een aanbieding. Gemiddeld opent 33% van de
abonnees de nieuwsbrief.
Vervolgens zal gemiddeld 5% van deze abonnees klikken op een link naar de webshop.
Van de 100% bezoekers van de shop zal 7% uiteindelijk een aankoop doen.
5.000 nieuwsbrieven x 26 = 130.000 nieuwsbrieven per jaar.
Er worden 130.000 x 0,33 = 42.900 nieuwsbrieven geopend.
Er wordt 42.900 x 0,05 = 2.145 keer op de link naar de webshop geklikt.
Daarvan wordt 2.145 x 0,07 = 150,15 keer een aankoop gedaan.
Als de verkoopwaarde van een product gemiddeld € 75,00 is,
dan wordt een omzet van € 11.261,25 gegenereerd door deze nieuwsbrief!
Door de verregaande automatisering middels e-mail marketing software, is het opzetten van een nieuwsbrief
(nadat de template is gemaakt) zeer snel gerealiseerd. Een goed georganiseerd bedrijf kan binnen 15 minuten
een e-mail campagne lanceren naar duizenden abonnees.
De percentages m.b.t. openen en klikken zijn gemiddelden, gepubliceerd door leveranciers van e-mail marke-
ting software.
Case e-mail marketing.
E-mail marketing is populair omdat de kosten voor het gebruik van de software beperkt zijn (vaak vanaf €
0,00), zonder veel technische kennis is op te zetten en zeer effectief is. In de genoemde case is dit ook een- Return On Investment
voudig vast te stellen. Er is sprake van een hoge "Return On Investment” (ROI). (ROI)
Die hoge ROI krijg je echter niet zomaar. Het is wel een kunst om goede campagnes op te zetten en gebruik
te maken van alle beschikbare functies. We gaan hier straks verder op in.
101