Page 44 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 44

10






                        10.2  Keurmerken



   Keurmerken           Een bekend fenomeen bij webshops zijn keurmerken. Een voorbeeld hiervan is het keurmerk Thuiswinkel
              Inkijkexemplaar




                        waarborg:
                        Veel consumenten vinden het belangrijk dat een webshop een keurmerk heeft. In de ogen van deze consu-
                        menten geeft dit een garantie van betrouwbaarheid. Helaas hoeft dit niet per se zo te zijn. Er bestaat geen
                        regelgeving voor keurmerken. Iedereen kan een eigen keurmerk beginnen. De organisaties die de keurmer-
                        ken exploiteren, zijn dan ook soms organisaties met winstoogmerk. Ze proberen zoveel mogelijk keurmer-
                        ken aan webshopeigenaren te verkopen als ze kunnen.

                        Het voeren van een keurmerk kost zeker honderden euro’s per jaar en soms duizenden euro’s. Omdat het
                        exploiteren van keurmerken financieel aantrekkelijk is, zijn er tientallen keurmerken beschikbaar.


                        Wat doen de keurmerken
                        In zijn algemeenheid voeren de keurmerken controles uit bij webwinkels, om vast te stellen of de webwinkel
                        betrouwbaar is. Een aantal keurmerken beoogt ook consumenten te beschermen tegen bijvoorbeeld verbor-
                        gen kosten of te hoge kosten. De methodes van de werkzaamheden verschillen, maar vaak blijft het beperkt
                        tot het invullen van vragenlijsten en de controle van bijvoorbeeld het KvK en btw nummer.

                        Hoe betrouwbaar zijn de keurmerken?
                        Hoewel iedereen een keurmerk kan starten en er geen verplichte keuring is voor keurmerken, is het mogelijk
                        om je keurmerk vrijwillig te laten controleren door de Raad voor Accreditatie (RVA). De RVA is door de over-
                        heid aangewezen, om o.a. de vrijwillige controle van keurmerken te organiseren. Een initiatiefnemer van een
                        keurmerk kan de RVA vragen een "controle" van het keurmerk uit te voeren. Het gaat dan om de controle
                        die een keurmerkeigenaar doet op het gebruik van het keurmerk door een ondernemer. Bijvoorbeeld of een
                        product of dienst met een keurmerk wel echt voldoet aan de eisen van het keurmerk. Ook kijkt de Raad voor
                        Accreditatie of de manier waarop een keurmerkeigenaar een keurmerk uitgeeft, op de juiste manier gebeurt.


                        De keurmerktoets beoordeelt niet of de eisen die een keurmerk stelt, wel goed of zwaar genoeg zijn. Een
                        zwaardere vorm van toetsing is de Accreditatie. Hierbij kijkt de RVA of het keurmerk onafhankelijk en des-
                        kundig is. Het is eigenlijk een hele zware controle. Pas als een keurmerk “geaccrediteerd” is, weet je zeker
                        dat je met een deskundig en serieus keurmerk te maken hebt.



                        10.3  Klantbeoordelingen


   Klantbeoordelingen   Veel sites maken gebruik van klantreviews. Je ziet dan in de zoekmachine en op de website of webshop een
                        beoordeling met sterren staan. Positieve reviews werken erg goed. Het wekt vertrouwen, omdat niet het
                        bedrijf, maar de klant een beoordeling geeft.










             98
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49