Page 47 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 47
11
11.2 E-mailadressen verzamelen
Voor een e-mailcampagne heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. Er zijn diverse manieren om e-mailadres-
Inkijkexemplaar
sen te verzamelen, maar er is wetgeving verbonden aan het verzamelen van e-mailadressen voor mailcam-
pagnes. We bespreken dit in een volgende paragraaf. In het kort kun je het volgende doen om een mailinglijst
aan te leggen:
Maak het mogelijk dat mensen zich op je social media applicaties en de website kunnen abonneren
op een nieuwsbrief.
Als je een webshop hebt, mag je de e-mailadressen van klanten die iets gekocht hebben gebruiken
voor je lijst, mits je dat meldt tijdens de aankoop en betaling en het uitsluitend gebruikt voor het
promoten van gelijksoortige producten of diensten.
Services mails die puur te maken hebben met de aankoop zelf, mag je altijd versturen.
Benader relaties rechtstreeks met de vraag of ze zich willen abonneren, bijvoorbeeld als je telefonisch
contact hebt.
Benader mensen via social media campagnes.
Er zijn ongetwijfeld nog meer methodes om e-mailadressen te verzamelen. Maak gebruik van alle mogelijk-
heden die zich voordoen maar verdiep je in de wetgeving.
E-mailadressen zijn zeer waardevol!
11.3 Effectieve nieuwsbrieven maken
Als je e-mailadressen hebt verzameld, kun je starten met je eerste nieuwsbrief. Bijna alle nieuwsbriefsoft-
ware werkt hetzelfde. Je zet je nieuwsbrief op via een kort stappenplan en als je gereed bent klik je op de
verzendbutton. In deze en de volgende paragrafen gebruiken we de MailChimp software als voorbeeld. Als
je daarmee start krijg je een dialoogvenster dat er zo uitziet:
Campagne Voorjaar
To Add recipients
Who are we sending this campaign to?
From Add From
Who is sending this campaign?
Subject Add subject
What’s the subject line for this campaign?
Content Design Email
Design the content for your email.
De start van je e-mail campagne.
Het begint altijd met het selecteren van de abonnees die de nieuwsbrief gaan ontvangen.
102