Page 52 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 52
13
KPI’s voor engagement
Engagement Engagement gaat over betrokkenheid. Engagement kan op meerdere manieren worden gemeten en dat is
soms afhankelijk van het platform. Onder de KPI engagement vallen de volgende metingen:
• Het aantal klikken op een link.
• Het aantal likes.
• Het aantal shares (hoe vaak wordt er gedeeld).
• Het aantal comments
KPI’s voor conversie
Conversie ratio Onder deze groep valt de KPI voor conversie, de conversie ratio.
Conversie: Deze KPI’s meten specifieke uitgevoerde acties door gebruikers. Bijvoorbeeld het inschrijven op
een nieuwsbrief, het doen van een aankoop, het aantal bezoeken aan een website. De KPI conversie is één
van de belangrijkste KPI’s in digital marketing.
In formulevorm:
Conversie ratio = (aantal gewenste acties / aantal bezoekers) x 100%
Click Through Rate De Click Through Rate (CTR) is algemener. Daarmee meet je het aantal kliks ten opzichte van het aantal
impressies (weergaven).
(CTR) Inkijkexemplaar
KPI’s voor loyaliteit en tevredenheid.
Uit veel van de voorgaande KPI’s is klanttevredenheid voor een deel af te leiden. Wil je het precies weten,
dan moet je de klant naar zijn ervaring vragen. Omdat veel mensen helemaal geen zin hebben in het invul-
len van lange enquêteformulieren, is het ook mogelijk om met een hele korte enquête een goede indruk te
krijgen over de klanttevredenheid. Er zijn twee typen enquêtes die hier vaak voor worden gebruikt, de NPS
en de CSat.
13.1.1 Nog meer bekende KPI's
We hebben een aantal hoofdgroepen met daarin veel KPI's die we kunnen meten. Dit meten doen we vaak
met de tools die deel zijn van de social media applicatie. Hieronder een uitgebreide lijst met wat zoal te
meten is. Wat belangrijk is, is afhankelijk van de doelstellingen.
• Het aantal geplaatste berichten per applicatie.
• Het aantal klikken op links in berichten.
• Het aantal likes.
• Het aantal views.
• Het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief.
• Engagement.
• Het aantal chats.
• Het aantal shares.
• Het aantal keren dat een zoekwoord is gebruikt.
• Online sentiment. Hoe wordt er over je merk gepraat?
116