Page 52 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 52

13







                        KPI’s voor engagement
   Engagement           Engagement gaat over betrokkenheid. Engagement kan op meerdere manieren worden gemeten en dat is
                        soms afhankelijk van het platform. Onder de KPI engagement vallen de volgende metingen:


                        •   Het aantal klikken op een link.
                        •   Het aantal likes.
                        •   Het aantal shares (hoe vaak wordt er gedeeld).
                        •   Het aantal comments


                        KPI’s voor conversie
   Conversie ratio      Onder deze groep valt de KPI voor conversie, de conversie ratio.
                        Conversie: Deze KPI’s meten specifieke uitgevoerde acties door gebruikers. Bijvoorbeeld het inschrijven op
                        een nieuwsbrief, het doen van een aankoop, het aantal bezoeken aan een website. De KPI conversie is één
                        van de belangrijkste KPI’s in digital marketing.


                        In formulevorm:


                                       Conversie ratio = (aantal gewenste acties / aantal bezoekers) x 100%




   Click Through Rate   De Click Through Rate (CTR) is algemener. Daarmee meet je het aantal kliks ten opzichte van het aantal
                        impressies (weergaven).
     (CTR)    Inkijkexemplaar

                        KPI’s voor loyaliteit en tevredenheid.
                        Uit veel van de voorgaande KPI’s is klanttevredenheid voor een deel af te leiden. Wil je het precies weten,
                        dan moet je de klant naar zijn ervaring vragen. Omdat veel mensen helemaal geen zin hebben in het invul-
                        len van lange enquêteformulieren, is het ook mogelijk om met een hele korte enquête een goede indruk te
                        krijgen over de klanttevredenheid. Er zijn twee typen enquêtes die hier vaak voor worden gebruikt, de NPS
                        en de CSat.


                        13.1.1  Nog meer bekende KPI's
                        We hebben een aantal hoofdgroepen met daarin veel KPI's die we kunnen meten. Dit meten doen we vaak
                        met de tools die deel zijn van de social media applicatie. Hieronder een uitgebreide lijst met wat zoal te
                        meten is. Wat belangrijk is, is afhankelijk van de doelstellingen.


                        •   Het aantal geplaatste berichten per applicatie.
                        •   Het aantal klikken op links in berichten.
                        •   Het aantal likes.
                        •   Het aantal views.
                        •   Het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief.
                        •   Engagement.
                        •   Het aantal chats.
                        •   Het aantal shares.
                        •   Het aantal keren dat een zoekwoord is gebruikt.
                        •   Online sentiment. Hoe wordt er over je merk gepraat?





           116
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57