Page 50 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 50
12
QR codes kunnen goed werken als marketing instrument als je ze slim gebruikt, waardoor ze toegevoegde
waarde hebben. Een QR code op een folder waarmee je naar een webadres kunt gaan heeft niet zoveel zin
als er in de folder al een webadres staat. Gebruik de QR code dan ook om extra informatie te geven die op
Inkijkexemplaar
een andere manier moeilijk te communiceren is.
Adverteren op de smartphone
Iedereen heeft een smartphone en je moet natuurlijk adverteren daar waar je potentiële klanten zijn. Voor
het adverteren op de smartphone zijn dan ook vele mogelijkheden ontwikkeld. Er zijn meerdere locaties op
je smartphone waar advertenties kunnen worden getoond:
1. In de zoekmachine (net als bij de gewone zoekmachine op een desktop)
2. Boven en onder de apps die je gebruikt ("In App" adverteren)
3. In de apps die je gebruikt (native adverteren)
4. Op websites: meestal zijn dit advertenties in de vorm van een banner
In de volgende afbeelding zien we het verschil tussen het adverteren boven- en onderaan het scherm en
native adverteren.
Native adverteren
Native adverteren Bij native adverteren is de advertentie in de applicatie geplaatst en lijkt deze sterk op de omgeving, waar-
door de advertentie nauwelijks opvalt en het vertrouwen groter is. Op deze advertenties wordt vaker geklikt.
Advertentie
Website of app Advertentie
Website of app
Advertentie
Links zien we de advertenties boven en onder de website of app de we gebruiken (In App).
Rechts zien we de native advertentie. Deze valt nauwelijks op in de app.
12.1.2 Locatie gebaseerde mobile marketing
Locatie gebaseerde Onder locatie gebaseerde mobile marketing kunnen we de volgende vormen onderscheiden:
mobile marketing
Mobile marketing via GPS
Mobile marketing via Bluetooth
Mobile marketing met beacons
112