Page 39 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 39

8





                HOOFDSTUK 8




              Inkijkexemplaar
           8.     Adverteren op social media                                                       Adverteren


           Online adverteren is voor veel bedrijven en organisaties van groot belang. Voor de social media geldt dat
           je door het plaatsen van advertenties niet afhankelijk bent van je volgers die posts ontvangen maar je
           advertenties kunt richten (targeten) op gekozen doelgroepen. Social media adverteren is echter niet altijd
           even makkelijk. Er zijn veel advertentie -opties en -systemen die je eerst moet leren kennen voordat je ze
           effectief kunt inzetten.



           8.1    Waarom ga je adverteren


           Bedrijven hebben vele redenen om digitaal te adverteren. We noemen de 8 belangrijkste redenen:


           1.  Vergroten van traffic naar de website.
           2.  Je eerste bezoekers: Als je een nieuwe social media kanaal hebt, heb je nog geen bezoekersverkeer of
               fans. Ads kunnen je helpen om de eerste bezoekers te krijgen.
           3.  Branding en merkbekendheid.
           4.  Engagement: Het vergroten van betrokkenheid.
           5.  Lead generatie: Meer verkoopleads.
           6.  Loyaliteit vergroten.
           7.  Positionering: Versterking van de positionering van een merk.
           8.  Directe verkoop: Dit is wat shops doen.


           De opsomming is niet compleet, maar geeft een goed overzicht van doelstellingen die bedrijven vaak hebben.
           Naast bedrijven zijn er ook andere groeperingen die gebruik maken van advertenties. Denk hierbij aan de
           volgende non-profit organisaties:


           1.  Overheden.
           2.  Politieke partijen.
           3.  Ideële organisaties.


           Als je adverteert, wil je advertenties laten zien aan je doelgroep. Dat geldt natuurlijk voor profit en non-profit
           organisaties. De advertentiekosten moeten bovendien acceptabel zijn. Om aan alle wensen van adverteer-
           ders te voldoen, zijn er technisch zeer geavanceerde advertentiesystemen ontwikkeld voor zowel websites,
           de zoekmachine en de social media. In de volgende paragrafen bespreken we deze systemen.

           8.2    Advertentie-opties en systemen



           De vele digitale applicaties hebben meerdere manieren om te adverteren. Al deze manieren hebben eigen
           werkwijze, tools en kosten. De applicaties hebben echter ook overeenkomsten. In de volgende afbeelding
           zien we een overzicht van de advertentie-opties. Daarbij beperken we ons niet tot uitsluitend social media.
           De opties met de pijl zijn de opties die we in de social media zien. De verschillende opties worden in dit en





                                                                                                          87
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44