Page 39 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 39
8
HOOFDSTUK 8
Inkijkexemplaar
8. Adverteren op social media Adverteren
Online adverteren is voor veel bedrijven en organisaties van groot belang. Voor de social media geldt dat
je door het plaatsen van advertenties niet afhankelijk bent van je volgers die posts ontvangen maar je
advertenties kunt richten (targeten) op gekozen doelgroepen. Social media adverteren is echter niet altijd
even makkelijk. Er zijn veel advertentie -opties en -systemen die je eerst moet leren kennen voordat je ze
effectief kunt inzetten.
8.1 Waarom ga je adverteren
Bedrijven hebben vele redenen om digitaal te adverteren. We noemen de 8 belangrijkste redenen:
1. Vergroten van traffic naar de website.
2. Je eerste bezoekers: Als je een nieuwe social media kanaal hebt, heb je nog geen bezoekersverkeer of
fans. Ads kunnen je helpen om de eerste bezoekers te krijgen.
3. Branding en merkbekendheid.
4. Engagement: Het vergroten van betrokkenheid.
5. Lead generatie: Meer verkoopleads.
6. Loyaliteit vergroten.
7. Positionering: Versterking van de positionering van een merk.
8. Directe verkoop: Dit is wat shops doen.
De opsomming is niet compleet, maar geeft een goed overzicht van doelstellingen die bedrijven vaak hebben.
Naast bedrijven zijn er ook andere groeperingen die gebruik maken van advertenties. Denk hierbij aan de
volgende non-profit organisaties:
1. Overheden.
2. Politieke partijen.
3. Ideële organisaties.
Als je adverteert, wil je advertenties laten zien aan je doelgroep. Dat geldt natuurlijk voor profit en non-profit
organisaties. De advertentiekosten moeten bovendien acceptabel zijn. Om aan alle wensen van adverteer-
ders te voldoen, zijn er technisch zeer geavanceerde advertentiesystemen ontwikkeld voor zowel websites,
de zoekmachine en de social media. In de volgende paragrafen bespreken we deze systemen.
8.2 Advertentie-opties en systemen
De vele digitale applicaties hebben meerdere manieren om te adverteren. Al deze manieren hebben eigen
werkwijze, tools en kosten. De applicaties hebben echter ook overeenkomsten. In de volgende afbeelding
zien we een overzicht van de advertentie-opties. Daarbij beperken we ons niet tot uitsluitend social media.
De opties met de pijl zijn de opties die we in de social media zien. De verschillende opties worden in dit en
87