Page 35 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 35

7







                        YouTube voor bedrijven
                        Om als bedrijf te profiteren via YouTube moet je een eigen YouTube kanaal opzetten. Als bedrijf moet je goed
                        bedenken wie je doelgroep is en hoe je deze doelgroep kunt bedienen met video's. Ook hiervoor doe je weer
              Inkijkexemplaar
                        zoekwoordonderzoek, of maak je gebruik van het zoekwoordonderzoek dat gedaan is voor de website. Ook
                        interne informatie kan behulpzaam zijn. Vraag bijvoorbeeld aan de verkoopbinnendienst of de service afde-
                        ling met welke vragen van klanten zij vaak geconfronteerd worden. Naast het inspelen op klantvragen kun
                        je ook het volgende overwegen:


                        •   Video's om het imago van het merk of bedrijf te versterken (branding).
                        •   Instructie/montage video's van producten.
                        •   Uitleg services.
                        •   Klantreviews.
                        •   Demonstreer deskundigheid op het vakgebied (bijvoorbeeld deskundigheid over product- normen of
                           juridische zaken).
                        •   FAQ (Frequently Asked Questions) videos.


                        Vergroot het effect
                        Mensen kijken video's omdat dit soms prettiger is dan het lezen van tekst. Daarnaast heeft YouTube ook een
                        sociale kant. De interactieve aspecten van YouTube, zoals het reageren op video's en het in contact komen
                        met de makers ervan, spreekt veel mensen aan. Dit stelt de makers ook in staat een community op te bou-
                        wen en aan zich te binden. Voorwaarde is wel, dat er actief met het account wordt gewerkt en er wordt
                        gereageerd op reacties die worden geplaatst.


                        Door samenwerking te zoeken met kanalen die jouw kanaal aanvullen, kun je elkaar helpen met de promo-
                        tie van het kanaal. Gebruik ook de gratis kanaaladvertenties die YouTube ter beschikking stelt. Dit doe je via
                        je accountpagina. Voorzie video's en commentaren van een duidelijke “Call To Action”.


   Call To Action       Een Call To Action is een element dat "aanzet tot actie". Dit kan een button zijn met de tekst "bestel nu". Bij
                        video's kunnen kijkers nadrukkelijk worden uitgenodigd om ook de site te bezoeken. Kijkers die worden uit-
                        genodigd voelen zich eerder betrokken.


                                        Call To Action (CTA): Aanzetten tot het uitvoeren van een "actie"


                        Optimaliseer je video's voor vindbaarheid
                        Google is de eigenaar van YouTube. Het is dan ook niet raar dat YouTube als zoekmachine hetzelfde werkt
                        als de zoekmachine van Google. Dit betekent dat je de woorden in je teksten rondom de video moet kiezen
                        op basis van zoekwoordonderzoek. Ook voor je kanaal moet je zoekwoorden opgeven. Het is te overwe-
                        gen om een extra kanaal te maken voor video's die niet bij elkaar passen. Natuurlijk plaats je bij elke video
                        Share Buttons en een link naar je site.


                        Inkomsten genereren
                        Je kunt met je video's ook inkomsten genereren als je YouTube toestaat je video's te voorzien van adverten-
                        ties. Op je accountpagina moet je hiervoor een aantal instellingen aanpassen. De inkomsten die je kunt ver-
                        wachten liggen tussen de €2,50 en €6,00 per 1.000 views per dag. 1.000 views per dag is veel en voor de
                        meeste bedrijven niet haalbaar, tenzij de video “viral” gaat.





             64
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40