Page 37 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 37
7
7.3 Instagram
Instagram Instagram (Insta) is een sociaal netwerk voor met name het delen van foto en video. Instagram wordt gebruikt
Inkijkexemplaar
door alle leeftijdscategorieën, waarbij de nadruk ligt op de jongere leeftijdsgroepen.
Ook voor bedrijven kan Instagram interessant zijn en je hoeft niet per se een hip en jong bedrijf te zijn. Als
je iets te vertellen hebt aan je doelgroep en deze doelgroep gebruikt Instagram, dan is het verstandig om
van Instagram gebruik te maken. Instagram kan worden gebruikt voor alle bekende social media strategieën:
• Social selling
• Content marketing
• Verkoop via shop
• Branding
• Genereren web traffic
• Adverteren
Er zijn nog een paar andere kenmerken en redenen om als bedrijf gebruik te maken van Instagram:
• Er is veel meer “engagement” op Instagram dan op Facebook. Gebruikers “liken” 58 keer meer op
Instagram dan op Facebook.
• Je kunt geen links plaatsen in je teksten. Clickbait is daarom niet mogelijk. Bij clickbait worden gebrui-
kers verleid om op links te klikken die leiden naar sites met veel promotie.
• 80% van de gebruikers volgt een merk of bedrijf op Instagram.
• 30% van de gebruikers heeft ooit iets gekocht via Instagram.
Shoppen op Instagram
Verkopen via Instagram kan op verschillende manieren en is effectief als je producten hebt voor de juiste
doelgroep. Om te kunnen verkopen, is er een Facebook "bedrijfsmanager account" nodig. Met dit account
beheer je Facebook en Instagram accounts. Als je producten op Facebook of Instagram wilt verkopen dan kun
je in de bedrijfsmanager je webshop koppelen aan Facebook en Instagram. Voor webshops, zoals Wordpress/
Woocommerce, Magento en Shopify, zijn API’s beschikbaar waarmee producten van de webshop via een
product data feed in de Facebook en Instagram shop kunnen worden geladen.
De shop is bereikbaar via de profielpagina, maar de kracht van shoppen op Instagram is de mogelijkheid
om afbeeldingen in posts te voorzien van een shopping tag. Na een klik op de tag kom je op de shoppagina.
Shopping tags kunnen worden gebruikt in gewone posts en in stories.
Adverteren
Als je doelgroep Instagram gebruikt dan is adverteren iets om te overwegen. Om te kunnen adverteren heb
Ad manager je een Meta Ad Manager account nodig. Met behulp van dit account kun je adverteren op Instagram,
Facebook, Messenger en het Audience Network. Het Audience network zijn websites waarop Meta adver-
tenties kan plaatsen.
Instagram heeft meerdere advertentietypen. We geven een opsomming.
66