Page 62 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 62

Inkijkexemplaar
    14




                             HOOFDSTUK 14




                        14.  Marketing automation



   Marketing automation  Digital marketeers maken gebruik van steeds meer kanalen. Denk aan websites, social media apps, chat-
                        bots, e-mailmarketing, meerdere advertentie platformen enz. De marketeers verzamelen ook steeds meer
                        data. Dit betreft o.a. klantdata, verkoopinformatie, kanaalvoorkeuren, interacties met medewerkers, data
                        uit customer care systemen en meer. Deze grote hoeveelheid data maakt het mogelijk om gepersonaliseer-
                        de communicatie met klanten aan te gaan. Voor deze communicatie worden marketing automation tools
                        ingezet. Hoe dit werkt bespreken we in dit hoofdstuk.

                        14.1  Geautomatiseerde klantcommunicatie


                        Marketing automation tools worden ingezet om klantcommunicatie automatisch te laten verlopen. Deze
                        communicatie kan betrekking hebben op e-mailcampagnes, advertenties, gepersonaliseerde webcontent,
                        chatbot informatie en meer. Omdat de communicatie automatisch verloopt kan er veel tijd worden bespaard.
                        De software helpt niet alleen met het automatiseren van de communicatie. De software helpt ook bij het
                        organiseren en segmenteren van de data voor de verschillende automatiseringstoepassingen. Sommige
                        tools organiseren en beheren ook de beschikbare content en zorgen ervoor dat deze content bij campag-
                        nes automatisch wordt geplaatst.
                        In de volgende afbeelding zien we schematisch welke plaats automatiseringssoftware inneemt te midden
                        van een aantal applicaties.



                                                              E-mailcampagnes/
                                                               nieuwsbrieven









                                              Aankopen webshops              Winkels/kassasysteem







                                               Productassortiment              CRM-systeem





                                                               Acties personen/
                                                                doelgroepen
                        Marketing automation: Informatie van alle applicaties wordt samengebracht in een platform. Vanuit het
                        platform kunnen op basis van deze informatie promotie-acties worden gestart. Het platform geeft ook infor-
                        matie voor marketing analyse.






           152
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67