Page 62 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 62
Inkijkexemplaar
14
HOOFDSTUK 14
14. Marketing automation
Marketing automation Digital marketeers maken gebruik van steeds meer kanalen. Denk aan websites, social media apps, chat-
bots, e-mailmarketing, meerdere advertentie platformen enz. De marketeers verzamelen ook steeds meer
data. Dit betreft o.a. klantdata, verkoopinformatie, kanaalvoorkeuren, interacties met medewerkers, data
uit customer care systemen en meer. Deze grote hoeveelheid data maakt het mogelijk om gepersonaliseer-
de communicatie met klanten aan te gaan. Voor deze communicatie worden marketing automation tools
ingezet. Hoe dit werkt bespreken we in dit hoofdstuk.
14.1 Geautomatiseerde klantcommunicatie
Marketing automation tools worden ingezet om klantcommunicatie automatisch te laten verlopen. Deze
communicatie kan betrekking hebben op e-mailcampagnes, advertenties, gepersonaliseerde webcontent,
chatbot informatie en meer. Omdat de communicatie automatisch verloopt kan er veel tijd worden bespaard.
De software helpt niet alleen met het automatiseren van de communicatie. De software helpt ook bij het
organiseren en segmenteren van de data voor de verschillende automatiseringstoepassingen. Sommige
tools organiseren en beheren ook de beschikbare content en zorgen ervoor dat deze content bij campag-
nes automatisch wordt geplaatst.
In de volgende afbeelding zien we schematisch welke plaats automatiseringssoftware inneemt te midden
van een aantal applicaties.
E-mailcampagnes/
nieuwsbrieven
Aankopen webshops Winkels/kassasysteem
Productassortiment CRM-systeem
Acties personen/
doelgroepen
Marketing automation: Informatie van alle applicaties wordt samengebracht in een platform. Vanuit het
platform kunnen op basis van deze informatie promotie-acties worden gestart. Het platform geeft ook infor-
matie voor marketing analyse.
152