Page 67 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 67
Inkijkexemplaar
16
Categorieën influencers
Categorieën Influencers Je hoeft niet per se miljoenen volgers te hebben om een leuke boterham te verdienen als influencer. Ook
hele kleine influencers met niet meer dan enkele duizenden volgers kunnen succesvol zijn. Tussen de hele
grote influencers en de hele kleine zitten nog een aantal andere categorieën. In het volgende overzicht zien
we de categorie-indeling die de influencer industrie maakt op basis van het aantal volgers. Er wordt onder-
scheid gemaakt tussen Instagram en YouTube.
1m - 5m Mega 1m +
500k - 1m Macro 100k - 1m
50k - 500k 25k - 100k
Mid-Tier
10k - 50k 10k - 25k
Micro
1k - 10k Nano 1k - 10k
Categorieën influencers op basis van het aantal volgers.
Elke influencer wil veel volgers, maar het aantal volgers is niet het enige dat telt. We zien dat straks in de
paragraaf over engagement.
16.2 De influencer industrie
Rondom het fenomeen influencer is een kleine industrie ontstaan waarin verschillende partijen een rol heb-
ben. Deze partijen zijn:
1: De influencer
2: De adverteerder
3: Marketingbureaus die influencers koppelen aan adverteerders
4: Marketingbureaus die adverteerders koppelen aan influencers
5: Productiebedrijven die helpen bij het produceren van content
Sommige bureaus combineren de functies 3 en 4.
We bespreken de genoemde partijen
De influencer
Als je als influencer wilt verdienen, dan moet je producten of diensten promoten. Dit betekent ook dat je
in contact moet komen met adverteerders. Je kunt daarvoor zelf op zoek gaan naar adverteerders of wach-
ten tot een adverteerder zich bij je komt melden. Veel influencers werken echter met een marketingbureau.
Als het bureau je wil vertegenwoordigen, krijg je een eigen pagina om jezelf te promoten. Adverteerders
kunnen vervolgens uit het aanbod kiezen.
172