Page 67 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 67

Inkijkexemplaar
    16






                        Categorieën influencers
   Categorieën Influencers  Je hoeft niet per se miljoenen volgers te hebben om een leuke boterham te verdienen als influencer. Ook
                        hele kleine influencers met niet meer dan enkele duizenden volgers kunnen succesvol zijn. Tussen de hele
                        grote influencers en de hele kleine zitten nog een aantal andere categorieën. In het volgende overzicht zien
                        we de categorie-indeling die de influencer industrie maakt op basis van het aantal volgers. Er wordt onder-
                        scheid gemaakt tussen Instagram en YouTube.


                                         1m - 5m                 Mega                  1m +

                                        500k - 1m                Macro                 100k - 1m
                                        50k - 500k                                     25k - 100k
                                                                 Mid-Tier
                                         10k - 50k                                     10k - 25k
                                                                 Micro
                                          1k - 10k               Nano                  1k - 10k







                                            Categorieën influencers op basis van het aantal volgers.


                        Elke influencer wil veel volgers, maar het aantal volgers is niet het enige dat telt. We zien dat straks in de
                        paragraaf over engagement.


                        16.2  De influencer industrie



                        Rondom het fenomeen influencer is een kleine industrie ontstaan waarin verschillende partijen een rol heb-
                        ben. Deze partijen zijn:

                        1: De influencer
                        2: De adverteerder
                        3: Marketingbureaus die influencers koppelen aan adverteerders
                        4: Marketingbureaus die adverteerders koppelen aan influencers
                        5: Productiebedrijven die helpen bij het produceren van content


                        Sommige bureaus combineren de functies 3 en 4.


                        We bespreken de genoemde partijen

                        De influencer


                        Als je als influencer wilt verdienen, dan moet je producten of diensten promoten. Dit betekent ook dat je
                        in contact moet komen met adverteerders. Je kunt daarvoor zelf op zoek gaan naar adverteerders of wach-
                        ten tot een adverteerder zich bij je komt melden. Veel influencers werken echter met een marketingbureau.
                        Als het bureau je wil vertegenwoordigen, krijg je een eigen pagina om jezelf te promoten. Adverteerders
                        kunnen vervolgens uit het aanbod kiezen.





           172
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72