Page 66 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 66
Inkijkexemplaar
16
HOOFDSTUK 16
16. Influencer marketing
Onder influencer marketing verstaan we het inzetten van influencers voor het promoten van producten of Influencer marketing
diensten of het overbrengen van een boodschap. De influencer is iemand die actief is op social media (of
soms de eigen website) en geld verdient met promotie acties. Ook iemand die geen geld verdient als influen-
cer kan influencer zijn. In deze methode bespreken we alleen het commercieel inzetten van influencers.
16.1 Influencers inzetten
Influencers zijn niet meer weg te denken als promotie instrument. Grote en kleine bedrijven maken er
gebruik van en ook de overheid zet influencers in. Hieronder een post van influencer Korthom (270K vol-
gers op YouTube en 130K volgers op Instagram). De overheid gebruikte Korthom en negen andere influen-
cers om jongeren bewust te maken van de regels tijdens de corona pandemie.
Influencer Korthom is door de overheid ingeschakeld om jongeren bewust te maken van de regels tijdens
de corona pandemie.
Iedereen kan influencer worden
In principe kan iedereen influencer worden en veel mensen willen dat ook. Het idee is dat influencers veel
geld verdienen en wie wil dat niet? De verdiensten van een influencer zijn voor een groot deel afhankelijk
van het aantal volgers. Neem Lionel Messie. Lionel heeft 132 miljoen volgers en verdient ongeveer € 600.000
per post. Ariana Grande moet met het met 165 miljoen volgers doen, en verdient € 900.000 per post! Deze
grootverdieners zijn niet representatief voor de gemiddelde influencer. De meeste influencers in Nederland
verdienen minder dan het minimumloon voor hun promoties, maar voor velen is er wel een heel leuk zak-
centje te verdienen!
171