Page 63 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 63
Inkijkexemplaar
14
Er wordt informatie verzameld uit de webshops, kassasystemen van de winkels, CRM systemen (Customer CRM systemen
Relation Management, klant database) en de e-mailmarketing software. Ook het productassortiment maakt
deel uit van de data die beschikbaar is in het systeem. De automation software maakt het vervolgens moge-
lijk om met deze data in enkele klikken een promotiecampagne te starten. In de Edufocus video "Hoe mar-
keting automation software werkt", wordt aan de hand van automation software van het bedrijf Custobar
gedemonstreerd. Het geeft duidelijk weer, welke mogelijkheden er zijn met dergelijke software. Ga naar
https://vimeo.com/edufocus/custobar voor de video.
Custobar
Ga naar https://vimeo.com/edufocus/custobar voor de video of gebruik de QR code.
Lead nurturing
Als we in staat zijn om vast te stellen wie onze website bezoekt, aankopen doet in de shop of met ons com- Lead nurturing
municeert via de sociale media, dan kunnen we deze informatie gebruiken om nog gerichter te communice- Lead scoring
ren. Telkens als er een contact is wordt dit vastgelegd. De verkregen informatie kan ook in een tabel worden
geplaatst, die we de lead scoring tabel noemen:
Lead: xxxx AANTAL
Aantal webshop aankopen 4
Aantal Intagram contacten 12
Aantal Website bezoeken 6
Aantal White papers gedownload 2
Aantal formulieren ingevuld 2
Aantal video’s bekenen 0
Klikken op links in nieuwsbrief 3
Lead score: 29
Lead scoring tabel.
Bij hoge scores kunnen we concluderen dat de (potentiële) klant echt belangstelling heeft. Deze klanten krij- Marketing Qualified
gen extra aandacht. Dat kan via gerichte e-mail of social mediacampagnes, maar ook via offline acties. We Lead (MQL)
kunnen nog verder verfijnen. We kunnen klanten onderverdelen in “Marketing Qualified Leads” (MQL) en Sales Qualified
“Sales Qualified Leads” (SQL). Lead (SQL)
153