Page 60 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 60

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  13




                HOOFDSTUK 13




           13.  Een site of shop opzetten



           Digital marketeers hebben meestal de verantwoordelijkheid om van een site of shop een succes te maken.
           Ze zorgen voor vindbaarheid en omzet. Maar dat is niet het enige. Veel digital marketeers zijn bij een pro-
           ject betrokken vanaf de ideevorming tot ver na het live gaan van de site. De marketeers hebben ook vaak als
           taak het hele proces te managen en zijn verantwoordelijk voor alle aspecten van het project. In dit hoofd-
           stuk bespreken we een aantal kennisgebieden die essentieel zijn voor de digital marketeer.



           13.1  Kennisgebied: Website en webshop software


           Kennis van veel gebruikte website en webshop software is zonder meer noodzakelijk. Dit betreft in de eer-
           ste plaats kennis van de verschillende typen software, de kenmerken die hier bij horen en de leveranciers
           van de software. Klanten die hulp zoeken bij hun online marketing, beginnen hun vraag vaak met; ik heb
           WordPress software, kunnen jullie mij hierbij helpen?


           De kennis die je nodig hebt, gaat natuurlijk niet zo diep als die van een programmeur, maar de marketeer
           moet wel in staat zijn om veel voorkomende handelingen zelf uit te voeren in de back-end van de software.
           De back-end is de ‘achterkant’ van de website die alleen voor de beheerder toegankelijk is. Website kennis
           is ook nodig omdat opdrachtgevers vaak vragen hebben die alleen beantwoord kunnen worden als er vol-
           doende technische kennis aanwezig is. Ook moeten marketeers weten welke tools beschikbaar zijn in de
           software voor het uitvoeren van marketingactiviteiten.


           We kunnen de software voor websites onderverdelen in drie verschillende typen en deze typen hebben hun
           eigen voor- en nadelen.

                Sites die gemaakt worden met een Open Source Content Management Systeem (CMS).
                Sites die gemaakt worden met een SAAS systeem.
                Handmatig geprogrammeerde sites.




           13.1.1  Open Source Content Management Systemen
           Open Source betekent dat de broncode van de software ter beschikking wordt gesteld. Als de software wordt  CMS
           aangemerkt als CMS software, dan houdt dit in dat de software een soort bouwpakket is. Door deze opzet  Open Source
           kun je met een groot aantal onderdelen een professionele site bouwen. Kennis van codetalen is dan in prin-
           cipe niet nodig. Wel heb je (net als de programmeur) wel toegang tot de code.  Daardoor kun wel specifie-
           ke aanpassingen doen die met standaard onderdelen niet te realiseren zijn.


           Voorbeelden van Open Source CMS software zijn Magento, Joomla en Wordpress. Magento is speciaal
           gemaakt voor webshops en is niet echt geschikt voor sites zonder shop. Joomla en Wordpress zijn geschikt
           voor gewone sites en shops.






                                                                                                          143
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65