Page 55 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 55
Inkijkexemplaar
11
HOOFDSTUK 11
11. E-commerce
E-commerce is het bedrijven van handel via internet, in welke vorm dan ook. De bekendste vorm van e-com- E-commerce
merce is natuurlijk de webshop, maar e-commerce is meer dan alleen de webshop. In sommige definities
worden alle online activiteiten waarbij een financiële transactie plaatsvindt, onder de noemer e-commerce
geplaatst.
Het ontstaan en de doorontwikkeling van e-commerce heeft een grote impact op de maatschappij. E-commerce
is “disruptive”, verstorend, voor de bedrijfstak waar deze uit voortkomt, de retail. Door e-commerce zien
onze binnensteden er anders uit. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van de fysieke winkel naar de
online winkel. De technologie die e-commerce ondersteunt, heeft zich net zo stormachtig ontwikkeld als de
e-commerce zelf. Marketing automation en het gebruik van klantdata, heeft de manier waarop we marketing
bedrijven beïnvloed. Er zijn nieuwe functies ontstaan, bijvoorbeeld die van e-commerce manager, adverten-
tiespecialist en content manager. In dit hoofdstuk bespreken we alle belangrijke aspecten van e-commerce
en laten we zien wat er voor nodig is om succesvol in de e-commerce te zijn.
11.1 Marketingstrategie voor shops
Een webshop starten is relatief eenvoudig. Kennis van techniek is niet nodig en de kosten zijn laag. Als het
moet, huur je gewoon een webshop, plaats je je producten en je bent gereed. Het winstgevend exploiteren
van een webshop is minder eenvoudig. Nederland heeft bijna 100.000 webshops en dit aantal neemt nog
elk jaar toe. De markt voor veel shops is een verdringingsmarkt. Je kunt dan alleen succesvol zijn ten koste
van andere shops, en dat geldt zeker als je geen uniek assortiment hebt. Als je succesvol wilt zijn, heb je een
professionele marketingstrategie nodig. Zo’n strategie vraagt aanzienlijk meer dan het aanmaken van een
account bij een bedrijf dat webshops verhuurt.
Een marketingstrategie voor shops kan uit de volgende onderdelen en activiteiten bestaan:
• Marktonderzoek. • Het gebruik van marketplaces.
• Assortimentskeuze. • Logistiek en Retourbeleid.
• Segmentatie en doelgroepen. • Inrichting site, de Customer experience.
• Vindbaarheid shop. • Marketing automation.
• Loyaliteitsprogramma’s. • De KPI’s.
• Retentie tactieken. • Integraties met andere softwarepakketten
• Promotie van de shop.
• Het gebruik van social media.
Veel van de hiervoor genoemde onderdelen en activiteiten kunnen als kritische succesfactoren worden
bestempeld. In een zeer concurrerende markt moet je echt alles goed doen om succesvol te zijn!
In de komende paragrafen gaan we hier dieper op in.
121