Page 54 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 54

Inkijkexemplaar
    10








                        Vormen van content bij content marketing
                        Bij content marketing kunnen meerdere vormen van content worden ingezet. Ze hebben allemaal gemeen
                        dat ze veel informatie kunnen bevatten. De content hoeft overigens niet altijd online content te zijn, ook
                        offline content kan deel uitmaken van deze strategie. We noemen de volgende:

                        •   Webpagina’s                   •   E-books
                        •   White papers                  •   Checklists
                        •   Infographics                  •   Case studies
                        •   Podcasts                      •   User generated content
                        •   Videos                        •   Testimonials
                        •   Blogs                         •   Reviews
                        •   Nieuwsbrieven                 •   How- to Guides


                        Promoten van content
                        Als je fantastische content hebt gemaakt, dan wil je dat deze content wel wordt gevonden. De content op
                        je website maak je vindbaar met goede SEO. Social media campagnes kunnen worden ingezet ter promo-
                        tie, net als advertentiecampagnes.


                        Niet gemakkelijk
                        Een content marketing is niet gemakkelijk. Je moet in staat zijn om op gezette tijden hoogwaardige con-
                        tent te maken. Dat hoeft niet zoals bij social media campagnes enkele keren per week. Soms is één keer per
                        maand voldoende, of één keer per twee maanden. Naast het produceren van content moet er ook een pro-
                        motiestrategie worden opgezet. Er zal immers intensief moeten worden gepromoot om voldoende gebrui-
                        kers geïnteresseerd te krijgen.

                        10�1.2  Personas en Personalisatie

                        Content maken we altijd voor doelgroepen. Het omschrijven van een doelgroep is soms lastig. Een hulpmid-
   Persona              del om de doelgroep te beschrijven is door in de huid van een bepaalde doelgroep te kruipen.


                        Als we in de huid kruipen van een bepaald type klant en proberen van deze klant te begrijpen wat voor hem
                        belangrijk is, aan welk type informatie er behoefte is en wat hij bijvoorbeeld verstaat onder goede service,
                        kunnen we content maken die precies op maat gemaakt is voor dit klanttype. Zo'n klanttype noemen we
                        een persona. Afhankelijk van het type bedrijf dat je bent, of de producten of diensten die je verkoopt, kun
                        je meerdere personas maken.


   Doelgroepmarketing   Goed gemaakte personas stellen ons in staat om effectiever doelgroepmarketing uit te voeren, omdat ze
                        inspelen op specifieke behoeftes of gedrag van de klant.


   Persona card         In het voorbeeld vind je een profiel (ook wel persona card genoemd) van het persona Marloes, Hobby klus-
                        ser. Deze persona is gemaakt door een bouwmarkt. De bouwmarkt werkt met meerdere personas. Content,
                        waaronder nieuwsbrieven, worden voor de persona op maat gemaakt.










           106
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59