Page 54 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 54
Inkijkexemplaar
10
Vormen van content bij content marketing
Bij content marketing kunnen meerdere vormen van content worden ingezet. Ze hebben allemaal gemeen
dat ze veel informatie kunnen bevatten. De content hoeft overigens niet altijd online content te zijn, ook
offline content kan deel uitmaken van deze strategie. We noemen de volgende:
• Webpagina’s • E-books
• White papers • Checklists
• Infographics • Case studies
• Podcasts • User generated content
• Videos • Testimonials
• Blogs • Reviews
• Nieuwsbrieven • How- to Guides
Promoten van content
Als je fantastische content hebt gemaakt, dan wil je dat deze content wel wordt gevonden. De content op
je website maak je vindbaar met goede SEO. Social media campagnes kunnen worden ingezet ter promo-
tie, net als advertentiecampagnes.
Niet gemakkelijk
Een content marketing is niet gemakkelijk. Je moet in staat zijn om op gezette tijden hoogwaardige con-
tent te maken. Dat hoeft niet zoals bij social media campagnes enkele keren per week. Soms is één keer per
maand voldoende, of één keer per twee maanden. Naast het produceren van content moet er ook een pro-
motiestrategie worden opgezet. Er zal immers intensief moeten worden gepromoot om voldoende gebrui-
kers geïnteresseerd te krijgen.
10�1.2 Personas en Personalisatie
Content maken we altijd voor doelgroepen. Het omschrijven van een doelgroep is soms lastig. Een hulpmid-
Persona del om de doelgroep te beschrijven is door in de huid van een bepaalde doelgroep te kruipen.
Als we in de huid kruipen van een bepaald type klant en proberen van deze klant te begrijpen wat voor hem
belangrijk is, aan welk type informatie er behoefte is en wat hij bijvoorbeeld verstaat onder goede service,
kunnen we content maken die precies op maat gemaakt is voor dit klanttype. Zo'n klanttype noemen we
een persona. Afhankelijk van het type bedrijf dat je bent, of de producten of diensten die je verkoopt, kun
je meerdere personas maken.
Doelgroepmarketing Goed gemaakte personas stellen ons in staat om effectiever doelgroepmarketing uit te voeren, omdat ze
inspelen op specifieke behoeftes of gedrag van de klant.
Persona card In het voorbeeld vind je een profiel (ook wel persona card genoemd) van het persona Marloes, Hobby klus-
ser. Deze persona is gemaakt door een bouwmarkt. De bouwmarkt werkt met meerdere personas. Content,
waaronder nieuwsbrieven, worden voor de persona op maat gemaakt.
106