Page 57 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 57
Inkijkexemplaar
11
Doelgroepen zijn groepen mensen, afnemers of potentiële afnemers, die specifieke eigenschappen en voor-
keuren hebben. Soms zijn deze eigenschappen zo specifiek, dat er in je shop rekening mee moet houden en
hierop moet inspelen.
Voordat je start met je shop, kijk je daarom eerst naar je doelgroepen. Dit kan worden gedaan aan de hand
van Personas. Personas zijn fictieve personen, organisaties of functies, die een groep vertegenwoordigen Persona
met gelijke eigenschappen en voorkeuren. Als je een goed inzicht hebt in deze eigenschappen en voorkeu-
ren, kun je hier bij de inrichting van je shop rekening mee houden. We geven een voorbeeld. Een B2B inko-
per stelt andere eisen aan de shop waar hij inkoopt dan een consument. Een B2B inkoper wil op rekening
kopen, wil direct contact kunnen hebben met de verkoper en verlangt professionele service en garantie. Een
consument wil gewoon een goed product en verwacht dat wet- en regelgeving hem voldoende beschermt.
Personas worden uitgebreid besproken in één van de andere hoofdstukken.
Hoe krijg je bezoekers in je shop
Zonder bezoekers geen omzet, dus je moet een goed plan maken over hoe je bezoekers in je shop krijgt.
Aan het begin van dit boek hebben we gezien, dat het aantal bezoekers van je site samenhangt met onder
andere de vindbaarheid van je pagina’s via de zoekwoorden op deze pagina’s, het gebruik van social media,
advertenties en de klantervaring.
Website
Bezoekersverkeer Navigatie Content
Resultatenpagina High quality pages
Ads Link building Social Media User experience / Data / Design
Hoe krijg je bezoekers in je webshop?
In het marktonderzoek is al vastgesteld wat de mate van concurrentie is, en of er voldoende vraag is naar de
producten. Op basis hiervan kan een strategie worden gemaakt, om voldoende bezoekersverkeer te garan-
deren. In deze strategie worden alle opties om traffic te krijgen meegenomen. We geven een aantal voor-
beelden van strategieën en de toepassing hiervan.
Scenario 1:
Er is voldoende vraag naar de producten en de concurrentie is beperkt. De webshop is nieuw.
Bij een nieuwe webshop is de ranking nog niet goed. De vindbaarheid is dus slecht. Om toch snel bezoekers
te krijgen, kan een advertentiecampagne worden opgezet. De campagne zet je op bij de applicaties die jouw
potentiële klanten ook gebruiken. Heb je consumentenproducten, dan kan dat bijvoorbeeld op Facebook en
Instagram. Adverteren in de zoekmachine is ook een mogelijkheid. Voordat je overgaat tot adverteren, moet je
er wel voor zorgen dat je webshop op orde is. Je wilt immers elke bezoeker een optimale ervaring meegeven.
123