Page 56 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 56
Inkijkexemplaar
11
11.2 Je marktonderzoek
Het is belangrijk om te weten in welke markt je opereert. Je moet daarom de markt onderzoeken en dit
Marktonderzoek onderzoek moet in ieder geval de volgende vragen beantwoorden:
1: Is er online voldoende vraag naar mijn producten?
2: Hoeveel concurrentie is er en wie zijn die concurrenten?
3: Welke prijzen hanteren de concurrenten?
4: Zijn er bepaalde kritische succesfactoren specifiek voor deze markt?
1: Is er voldoende vraag naar mijn producten?
Of er voldoende vraag is naar het productassortiment dat je wil verkopen, kan worden vastgesteld door mid-
del van zoekwoordonderzoek. Dit onderzoek laat het maandelijkse aantal zoekopdrachten voor de gekozen
producten zien. Het is verstandig om dit ook te doen voor producten waarvan je op voorhand al kan zeggen
dat er vraag naar is. De grootte van de vraag zegt vaak ook iets over de mate van concurrentie. De software
waarmee het onderzoek wordt gedaan (bijvoorbeeld Ubersuggest of de Zoekwoordplanner van Google),
geeft ook een indicatie van de mogelijke seizoensinvloeden.
Als er helemaal geen vraag naar je producten blijkt te zijn, maar je bent ervan overtuigd dat de wereld het
product zal omarmen als ze er kennis mee maken, moet je een passende (online)marketingmix opzetten om
deze markt te ontwikkelen.
Blijkt er veel vraag te zijn, dan is er ook een (online)marketingmix nodig, maar deze zal er heel anders uitzien
dan wanneer er geen duidelijke vraag is. Daarbij denk je ook na hoe jij je kunt onderscheiden in de markt.
2: De mate van concurrentie
De mate van concurrentie is eenvoudig vast te stellen, door onderzoek te doen met de zoekmachine. Hoeveel
aanbieders kom je tegen? Dit onderzoek levert ook een lijstje concurrenten op die je nader kunt onderzoeken.
3: Welke prijzen hanteren concurrenten?
Je wilt je producten natuurlijk met een voldoende grote winstmarge verkopen, maar je kunt alleen verko-
pen als je min of meer mee kunt met het prijsniveau van je concurrenten. Dat wil niet zeggen dat je altijd de
goedkoopste moet zijn. Met je prijsonderzoek kun je vaststellen binnen welke bandbreedte te moet blijven.
4: Kritische succesfactoren voor de markt?
Stel vast of er nog bijzondere kritische succesfactoren zijn. Ook hiervoor kijk je bij je concurrenten. Wat zijn
de gebruikelijke levertijden, hoe belangrijk is prijs en levertijd? Wordt er een bepaalde service of ondersteu-
ning verwacht en hoe zit het met de garantie?
Dit onderzoek kan ook ideeën opleveren over hoe jij je kunt onderscheiden in de markt.
11�3 Segmentatie en doelgroepen
Segmentatie In de marketing wordt veel gewerkt met segmentatie en doelgroepen. In de online wereld is het meestal
Doelgroepen praktischer om naar de behoefte van doelgroepen te kijken, in plaats van segmentatie op een hoger niveau.
122