Page 51 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 51

9





                HOOFDSTUK 9




           9.     Digitaal adverteren



           Toen Google werd opgericht in 1996, viel de zoekmachine direct op door de bijzondere vormgeving en de
           kwaliteit van de zoekresultaten. In veel berichten uit die tijd viel echter te lezen dat Google niet zou kunnen
           overleven, omdat er geen goed “verdienmodel” was. Om het anders te zeggen, Google had geen idee hoe
           het geld kon verdienen met de zoekmachine. Hetzelfde gold ook voor Facebook en andere applicaties uit
           de beginjaren van het internet. In de jaren daarna heeft de internetindustrie toch ontdekt hoe er geld kan
           worden verdiend. Dat is met advertenties! Het internet kan feitelijk niet meer bestaan zonder advertenties.
           De applicaties waar iedereen dagelijks (gratis) gebruik van maakt worden gefinancierd met advertenties.
           Advertenties zijn niet alleen van belang voor de internetbedrijven. De grote traditionele bedrijven, startups
           en het midden- en kleinbedrijf, zijn voor hun bestaan (deels) afhankelijk van online advertenties. Het voor-
           gaande betekent ook dat advertenties een belangrijk werkgebied zijn voor de digital marketeer. In dit hoofd-
           stuk verdiepen we ons in de wereld van de online advertenties.



           9.1    Waarom adverteren bedrijven en organisaties



           In hoofdstuk 1 hebben we al gezien dat advertenties kunnen wordt ingezet om traffic naar de website te
           krijgen. Er zijn echter nog veel meer redenen om advertenties te gebruiken. We noemen de 8 belangrijk-
           ste redenen:  Inkijkexemplaar


           1.  Vergroten van traffic naar de website.
           2.  Je eerste bezoekers: Als je een nieuwe site hebt, heb je nog geen organisch bezoekersverkeer omdat je
               pagina’s nog een lage ranking hebben. Ads kunnen je helpen om de eerste bezoekers te krijgen.
           3.  Branding en merkbekendheid.
           4.  Engagement: Het vergroten van betrokkenheid.
           5.  Lead generatie: Meer verkoopleads.
           6.  Loyaliteit vergroten.
           7.  Positionering: Versterking van de positionering van een merk.
           8.  Directe verkoop: Dit is wat webshops doen.


           De opsomming is niet compleet, maar geeft een goed overzicht van doelstellingen die bedrijven vaak hebben.
           Naast bedrijven zijn er ook andere groeperingen die gebruik maken van advertenties. Denk hierbij aan de
           volgende non-profit organisaties:

           1.  Overheden.
           2.  Politieke partijen.
           3.  Ideële organisaties.


           Als je adverteert, wil je advertenties laten zien aan je doelgroep. Dat geldt natuurlijk voor profit en non-profit
           organisaties. De advertentiekosten moeten bovendien acceptabel zijn. Om aan alle wensen van adverteer-
           ders te voldoen, zijn er technisch zeer geavanceerde advertentiesystemen ontwikkeld voor zowel websites,





                                                                                                          87
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56