Page 48 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 48

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  7






                                          Stappenplan opzetten website/shop


                                                             Doel website/shop
                                                             Doelgroep/segmentatie
                                                             Budget en doorlooptijd
              1   Doelstelling - Projectplan
                                                             Randvoorwaarden
                                                             Taken en verantwoordelijkheden

              2   SEO onderzoek                              Zoekwoord- en concurrentieonderzoek



                  Opzetten navigatiestructuur
              3                                              Navigatie en lay-outs visualiseren
                  Gra sche vormgeving

                  Websitebouw
              4                                              Teksten schrijven, afbeeldingen
                  Content creatie

              5   Vullen website                             Alle content plaatsen


              6   Testen                                     Functioneel en usability



              7   Lancering site/ Monitoring                 Google Analytics, Google Search Console
                                  Stappenplan opzetten nieuwe website of webshop.


           We bespreken de verschillende stappen uit het schema.


           1: Doelstelling project
           Bij de start van een project wordt er uitvoerig met de klant gesproken over doelstellingen, budgetten, door-
           looptijd enz. Als dit allemaal is afgesproken kan de marketeer starten met zijn werkzaamheden.

           2: SEO onderzoek
           Het echte werk begint met het zoekwoord- en concurrentieonderzoek. Dit geeft de basis voor alle volgen-
           de activiteiten.


           3: Opzetten navigatiestructuur en grafische vormgeving
           Er kan nu een navigatievoorstel worden gemaakt op basis van het SEO onderzoek van stap 2 . Ook wordt per
           pagina vastgelegd voor welke zoekwoorden deze wordt geoptimaliseerd. Bij het uitwerken van dit voorstel,
           wordt is ook bepaald welk type content op welke pagina’s wordt geplaatst. In deze stap kan daarom ook de
           lay-out en het design van de belangrijkste pagina’s worden gemaakt.


           Het navigatievoorstel en de lay-out worden schematisch opgezet in bijvoorbeeld Excel, Photoshop of Adobe
           XD. Het voorstel wordt met de opdrachtgever besproken en na goedkeuring kan de volgende fase beginnen.


                  Op basis van een goedgekeurd navigatievoorstel en lay-out weet de klant precies wat hij krijgt,
                                       en de webbouwer weet wat hij moet maken!






                                                                                                          65
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53