Page 48 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 48
Inkijkexemplaar
7
Stappenplan opzetten website/shop
Doel website/shop
Doelgroep/segmentatie
Budget en doorlooptijd
1 Doelstelling - Projectplan
Randvoorwaarden
Taken en verantwoordelijkheden
2 SEO onderzoek Zoekwoord- en concurrentieonderzoek
Opzetten navigatiestructuur
3 Navigatie en lay-outs visualiseren
Gra sche vormgeving
Websitebouw
4 Teksten schrijven, afbeeldingen
Content creatie
5 Vullen website Alle content plaatsen
6 Testen Functioneel en usability
7 Lancering site/ Monitoring Google Analytics, Google Search Console
Stappenplan opzetten nieuwe website of webshop.
We bespreken de verschillende stappen uit het schema.
1: Doelstelling project
Bij de start van een project wordt er uitvoerig met de klant gesproken over doelstellingen, budgetten, door-
looptijd enz. Als dit allemaal is afgesproken kan de marketeer starten met zijn werkzaamheden.
2: SEO onderzoek
Het echte werk begint met het zoekwoord- en concurrentieonderzoek. Dit geeft de basis voor alle volgen-
de activiteiten.
3: Opzetten navigatiestructuur en grafische vormgeving
Er kan nu een navigatievoorstel worden gemaakt op basis van het SEO onderzoek van stap 2 . Ook wordt per
pagina vastgelegd voor welke zoekwoorden deze wordt geoptimaliseerd. Bij het uitwerken van dit voorstel,
wordt is ook bepaald welk type content op welke pagina’s wordt geplaatst. In deze stap kan daarom ook de
lay-out en het design van de belangrijkste pagina’s worden gemaakt.
Het navigatievoorstel en de lay-out worden schematisch opgezet in bijvoorbeeld Excel, Photoshop of Adobe
XD. Het voorstel wordt met de opdrachtgever besproken en na goedkeuring kan de volgende fase beginnen.
Op basis van een goedgekeurd navigatievoorstel en lay-out weet de klant precies wat hij krijgt,
en de webbouwer weet wat hij moet maken!
65