Page 53 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 53

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  10




                HOOFDSTUK 10




           10.  Content marketing en content creatie



           Met content bedoelen we alle teksten, afbeeldingen, video's, infographics, GIF’s enz. die worden geplaatst
           op websites, social media kanalen en welke andere uiting dan ook. Goede content is één van de belangrijk-
           ste redenen waarom gebruikers loyale gebruikers worden. Content is dan ook meer dan “vulling” van je site
           of je social media kanalen. Content kan strategisch worden ingezet voor het bereiken van de doelstellingen
           van de onderneming. In dit hoofdstuk bespreken we alle facetten van content.



           10.1  Content en strategie


           Zomaar content maken voor een social media campagne op basis van een ingeving kan een enkele keer werken,
           maar op de langere termijn is dit niet houdbaar. Dat geldt ook voor het maken van content voor je website.
           Zonder een goed plan zal het lastig zijn om doelstellingen te realiseren. Content is vaak onderdeel van een
           plan, maar content zelf kan ook een plan zijn.


           Content als onderdeel van een plan
           Als je een social media strategie hebt met daarbij meerdere campagnes, dan maak je voor deze campagnes
           passende content. Het doel van die content is het ondersteunen en succesvol maken van de campagnes.
           Een kenmerk van content voor social media is dat je heel veel content nodig hebt. Je post immers meerde-
           re keren per week en soms op meerdere kanalen gelijktijdig.


           Als je content maakt voor een nieuwe website, dan baseer je de content op het SEO onderzoek dat is gedaan
           voor de site. Je weet op basis hiervan wat het thema is van de verschillende pagina’s en je kent de doelgroe-
           pen. De content voor webpagina’s is doorgaans statisch. Sommige content gaat jaren mee, heel anders dus
           dan content voor social media campagnes.


           10.1.1  Content marketing
           Content is altijd een middel om een doel te bereiken. Een bijzondere manier om content als middel in te zet-
           ten is via “Content Marketing”.                                                         Content marketing


           Bij content marketing wordt er op regelmatige basis, waardevolle en overtuigende content gemaakt. Het
           doel daarbij is het opbouwen van een relatie met de gebruikers van deze content. Op deze manier ontstaat
           er bij de gebruikers vertrouwen in het merk en het merk bouwt gezag op. De content heeft vaak een infor-
           matief of educatief karakter. Directe verkoop of de promotie van producten is vrijwel nooit een onderdeel
           van deze strategie. Het idee is dat als gebruikers tevreden zijn met de content, ze uiteindelijk vanzelf klant
           worden. Het verzamelen van naam- en contactgegevens van gebruikers, is meestal wel een onderdeel van
           die strategie. Met deze gegevens kunnen vervolgens gerichte promotionele acties worden uitgevoerd.












                                                                                                          105
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58