Page 58 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 58

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  12




                HOOFDSTUK 12




           12.  Google Analytics en Google Search Console



           In één van de vorige hoofdstukken hebben we gesproken over het stappenplan voor het opzetten van een
           nieuwe website of shop. Hieronder dit stappenplan.

                                             Stappenplan opzetten website/shop

                                                           Doel website/shop
                                                           Doelgroep/segmentatie
                                                           Budget en doorlooptijd
                         1  Doelstelling - Projectplan
                                                           Randvoorwaarden
                                                           Taken en verantwoordelijkheden
                         2  SEO onderzoek                  Zoekwoord- en concurrentieonderzoek

                            Opzetten navigatiestructuur
                         3                                 Navigatie en lay-outs visualiseren
                            Gra sche vormgeving
                            Websitebouw
                         4                                 Teksten schrijven, afbeeldingen
                            Content creatie
                         5  Vullen website                 Alle content plaatsen

                         6  Testen                         Functioneel en usability

                         7  Lancering site/ Monitoring     Google Analytics, Google Search Console


           De laatste stap in het schema is de lancering van de website of shop. De lancering betekent dat de site live
           gaat en iedereen die de URL van de site heeft, de site kan bekijken. De site zal dan nog niet vindbaar zijn in
           de zoekmachine, omdat de site nog niet is geïndexeerd.

           Als de site live staat, zijn er twee belangrijke acties te nemen. De site moet worden verbonden met Google
           Search Console en Google Analytics.



           12�1  Google Search Console



           Google Search Console (GSC) is een tool (in de vorm van een website) van Google, die onmisbaar is voor  Google Search Console
           iedereen die te maken heeft met websitebeheer. Dit betreft niet alleen de webbouwer, maar juist ook de
           digital manager.

           Om gebruik te maken van Google Search Console, moet je je aanmelden met je Google account op de Search
           Console website (Google op Google Search Console). Als het de eerste keer is dat je de Search Console bezoekt,
           is de pagina nagenoeg leeg. Via de knop Property Toevoegen kun je je website aan de console toevoegen.

           Om data van je site in Google Search Console zichtbaar te maken, moet de site worden voorzien van een
           functie, om te kunnen communiceren met Search Console. Alle grote merken website software hebben deze
           voorzieningen of de voorzieningen zijn zonder technische kennis toe te voegen.





                                                                                                          133
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63