Page 45 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 45
6
HOOFDSTUK 6
6. De resultatenpagina
We hebben al eerder gesproken over de resultatenpagina. Dit is de pagina die verschijnt nadat je in de zoek-
machine op enter hebt geklikt. In dit hoofdstuk gaan we kijken naar een aantal specifieke eigenschappen
van deze resultatenpagina.
6.1 Elementen van de resultatenpagina
Resultatenpagina Het doel van de resultatenpagina is in de eerste plaats het tonen van de zoekresultaten. Deze zoekresulta-
Organische resultaten ten noemen we ook wel de organische of natuurlijke resultaten. Een ander woord voor resultatenpagina is
Natuurlijke resultaten SERP, Search Engine Results Page. De resultatenpagina laat niet alleen de natuurlijke resultaten zien. Vaak
worden er advertenties getoond, zijn er delen van Google Maps met zoekresultaten te zien of is er andere
informatie. We bespreken een aantal belangrijke elementen van de resultatenpagina.
Het natuurlijke resultaat
Hieronder zien we een voorbeeld van een natuurlijk resultaat met daarbij de namen van de verschillende
onderdelen. Het zoekresultaat zelf noemen we ook wel de “snippet”.
Snippet Inkijkexemplaar
De snippet van een link naar een pagina over houtkachels.
Elk zoekresultaat dat een zoekmachine presenteert, bestaat uit een aantal onderdelen die samen de "snip-
pet" worden genoemd. Deze onderdelen zijn:
Url • De url van de pagina (het webadres)
Title tag / titel • De title tag (korte omschrijving of titel van de pagina)
Description / • De omschrijving (uitgebreidere omschrijving van de pagina. Dit wordt ook wel samenvatting of descrip-
omschrijving / tion genoemd).
samenvatting
We gaan de onderdelen nader bekijken:
De URL van de pagina
De URL (Unique Resource Locator) is de unieke naam van de webpagina waarmee deze op de webserver te
vinden is. Klik je op de title tag, dan ga je naar de URL. Zorg voor een mooie, korte URL en plaats hierin ook
58