Page 41 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 41

5





                             HOOFDSTUK 5




                        5.     De kwaliteitspagina en navigatiestructuur



                        Google werd opgericht met als doel verschillende links te tonen op de resultatenpagina, op volgorde van
                        kwaliteit van de betreffende webpagina's. Veel van de 200 factoren die worden gebruikt om de ranking te
                        bepalen, hebben een directe relatie met de webpagina. In dit hoofdstuk bespreken we wat je moet doen
                        om een pagina van hoge kwaliteit te maken, waardoor de ranking positief wordt beïnvloed. We kijken ook
                        hoe de pagina’s van een site samenhangen in de navigatiestructuur.

                        5.1    Wat is paginakwaliteit?


                        Google stelt met behulp van algoritmen de kwaliteit van een webpagina vast. Maar wat is kwaliteit? Kwaliteit
                        kan immers voor iedereen iets anders betekenen.
   High Quality Pages   Om vast te stellen wat door gebruikers als goede kwaliteit wordt ervaren (Google spreekt van High Quality
                        Pages) maakt Google gebruik van “menselijke beoordelaren” (human raters), mensen van vlees en bloed en
                        dus geen computers. Aan deze beoordelaren (er zijn er ongeveer 10.000), die vaak als zzp’ers bij Google in
                        dienst zijn, worden honderden websites getoond. Deze websites vallen in verschillende categorieën. Een
                        webshop wordt natuurlijk anders beoordeeld dan een informatieve website over vulkanen.

                        Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness (E-A-T)
                        De human raters krijgen van Google richtlijnen om hun werk te doen, de “Search Quality Guidelines”. In dit
   E-A-T                Inkijkexemplaar
   Human Raters         document van bijna 200 pagina’s staan de vele richtlijnen die moeten worden gevolgd. In de guidelines wordt
   Search Quality       veel aandacht besteed aan het E-A-T principe. E-A-T staat voor:
   Guidelines
                            Expertise: Laat zien dat je een expert bent.
                            Authoritativeness: Ben je een autoriteit (leider) met een goede reputatie?
                            Trustworthiness: Betrouwbaarheid van informatie en betrouwbaarheid in het algemeen.


                        Het idee achter E-A-T is om een uitgangspunt te hebben om kwaliteit te kunnen beoordelen. Wat dit con-
                        creet betekent voor de inrichting van de webpagina komt straks aan de orde.


                        Aan de hand van vragenlijsten en richtlijnen worden deze websites vervolgens beoordeeld. Onderstaand
                        zien we een klein overzicht van het type vragen dat de beoordelaren krijgen.


                        Vragen voor Human raters:

                            •   Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
                            •   Is dit artikel geschreven door een expert of amateur met veel kennis van het onderwerp, of is
                                het oppervlakkiger?
                            •   Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke
                                onderwerpen met net andere sleutelwoorden?
                            •   Zou jij jouw creditcardgegevens op deze site willen opgeven?
                            •   Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?





             44
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46