Page 39 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 39
Inkijkexemplaar
4
A
Volume The short tail
B
C
The long tail
Zoekwoorden
De long tail bestaat uit veel zoekwoorden met een veel lager zoekvolume dan de short tail. De short tail
heeft relatief weinig zoekwoorden met een hoog zoekvolume, maar daarbij is veel concurrentie.
In deel A zien we dat er een beperkt aantal zoekwoorden zijn met een hoog zoekvolume. We noemen dit
de short tail. Bij C zien we de long tail. Dit is een grote groep zoekwoorden, ook wel zoektermen genoemd,
met een relatief laag zoekvolume. Deel B zit er tussenin. Gemiddeld 80% van de beschikbare zoekwoorden
vallen in de long tail categorie.
Concurrentie
De short tail zoekwoorden lijken interessant. Ze hebben immers een hoog zoekvolume. Het probleem is ech-
ter dat de concurrentie ook heel hoog is. Er zijn veel pagina’s die voor deze zoekwoorden geoptimaliseerd
zijn en goed willen ranken. Bij de keuze van zoekwoorden en pagina’s is het verstandig om ook naar de long
tail zoekwoorden te kijken. De zoekvolumes zijn wel een stuk lager, maar de concurrentie is aanzienlijk min-
der. Sommige zoekwoorden genereren duizenden zoekwoordsuggesties. Het is dan altijd mogelijk om zoek-
woorden te vinden met een mooi zoekvolume en weinig concurrentie.
Google Trends
Google Trends De zoekwoordtools geven de maandelijkse zoekvolumes en hierdoor hebben we ook inzicht in de
seizoensinvloeden. Voor sommige producten of diensten is het van belang om precies te weten wanneer
het seizoen begint. Schaatsen verkoop je niet in de zomer, maar wanneer begint het verkoopseizoen? Om
hier goed inzicht in te krijgen kun je ook Google Trends gebruiken. Google Trends geeft geen zoekvolumes,
maar wel inzicht in de populariteit van een zoekwoord. In de afbeelding zien we de trendgrafiek voor het
zoekwoord houtkachels. Hoewel er geen absolute zoekvolumes vermeld worden, zijn er wel indexcijfers
vermeld. Zo kun je toch een gemakkelijke analyse doen.
38