Page 35 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 35
Inkijkexemplaar
4
Google slaat alle zoekopdrachten die ooit in de zoekmachine zijn gedaan op. Hierdoor kennen we niet alleen
deze zoekopdrachten, maar weten we ook hoe vaak deze zoekopdrachten zijn gebruikt. Diverse online zoek-
woordtools kunnen van deze data gebruik maken om onderzoek te doen.
De tools geven niet alleen informatie over het aantal keren dat een zoekwoord is gebruikt, maar geven ook
Zoekwoordsuggesties zoekwoordsuggesties. Dit zijn zoekwoorden die een directe relatie hebben met het zoekwoord dat wordt
onderzocht.
Case: Webshop de “Houtkachel Specialist”
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld laten we zien hoe zoekwoordonderzoek werkt.
Het bedrijf de Houtkachel Specialist wil graag een webshop. De eigenaar heeft al nagedacht over de
nodige webpagina’s in de shop en heeft het volgende navigatievoorstel gemaakt:
Navigatievoorstel van de eigenaar van de Houtkachel Specialist.
Elke belangrijke productgroep krijgt zijn eigen pagina.
De online marketeer die betrokken is bij dit project, gaat op basis van deze informatie zoekwoordon-
derzoek doen. Hij gebruikt hiervoor de online tool Ubersuggest.
Ubersuggest
Wil je meer verkeer: Ubersuggest laat je zien hoe je het SEO-spel wint.
Type simpelweg een domein of keyword in om te beginnen.
Voer een domein of keyword in Nederlands/Nederland Submit
Ubersuggest zoekbalk. Na het invoeren van een zoekwoord krijg je het zoekvolume.
We starten het onderzoek met het zoekwoord “houtkachels”. Na het klikken op Submit krijgen we de
volgende resultaten:
34