Page 32 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 32

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  3








           Ranking meten
           Om de ranking van een pagina in combinatie met een zoekwoord vast te stellen, is speciale SEO software
           nodig. Een deel van de ranking is overigens ook zichtbaar in één van de Google platformen, die met een web-
           site kan worden verbonden. We komen hier later op terug.

           3.5    SEO is geen exacte wetenschap


           SEO gaat over het werken met factoren om vindbaarheid van webpagina’s te beïnvloeden. SEO is effectief,
           echter als je met enige afstand kijkt naar de SEO materie, dan valt vooral op dat SEO een allesbehalve exac-
           te wetenschap is. We gaan hier iets dieper op in. Tot op zekere hoogte bestaat SEO uit een bouwwerk van
           opgestapelde aannames, want ga maar na:

           •   Google heeft nog nooit een lijst vrijgegeven met de 200 factoren.
           •   De lijsten die er zijn, zijn aannames, gebaseerd op ervaringen van SEO bedrijven.
           •   Er is inzicht in ongeveer 100 factoren.
           •   In de SEO praktijk wordt vaak actief gewerkt met minder dan 30 factoren.
           •   De effectiviteit van veel factoren is niet altijd goed te testen omdat er te veel variabelen zijn.
           •   Elke lijst heeft een disclaimer waarin staat dat de volgorde en de belangrijkheid van de factoren niet
               voor verantwoordelijkheid van de redactie zijn.
           •   Volgens Google beïnvloeden de factoren elkaar. Niemand weet echter hoe en op welke wijze de SERP
               positie hierdoor wordt beïnvloed.
           •   SEO specialisten zijn het vaak niet met elkaar eens.
           •   In diverse media geeft Google aanwijzingen welke factoren zij van belang vinden. Precieze details ont-
               breken echter meestal.
           •   Over slechts een handvol factoren is er brede overeenstemming in de SEO industrie voor wat betreft de
               impact op de ranking van webpagina’s.
           •   Volgens Google is SEO van groot belang voor de vindbaarheid van websites en zou iedereen aan SEO
               moeten doen. Tegelijkertijd communiceert Google dat sites die niet geoptimaliseerd zijn, toch hoog in
               de zoekresultaten kunnen ranken, als de site van voldoende kwaliteit is.


           SEO is noodzaak
           Soms worden er kwalitatief goede sites gemaakt waarvan de pagina’s een goede ranking hebben voor bepaal-
           de zoekwoorden, zonder dat een SEO specialist hierbij betrokken is geweest. Dit zijn echter uitzonderingen.
           Uit vele onderzoeken is gebleken dat pagina’s die door specialisten geoptimaliseerd zijn, meestal veel beter
           ranken dan pagina’s die niet (bewust) zijn geoptimaliseerd.

           In de volgende hoofdstukken kijken we naar alle factoren waarvan algemeen wordt aangenomen dat deze
           de ranking van pagina’s beïnvloeden.
















                                                                                                          31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37