Page 29 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 29

Inkijkexemplaar
     3








                                                                                 C
                                                                             34,3%
                                                   A              B
                                                3,3%          38,4%

                                                                                      F
                                                                                   3,9%
                                                      D
                                                   3,9%                  E
                                                                      8,1%

                                                      1,6%                       1,6%
                                                            1,6%             1,6%
                                                                   1,6%
                                 Het principe van PageRank. De bollen zijn websites. Website B krijgt de meeste links.
                                            Andere websites zien website B kennelijk als waardevol.


                        Elke link is een stem
                        Het systeem had een eenvoudig uitgangspunt. Websites linken vaak naar andere websites. Dat doen ze natuur-
                        lijk alleen als die andere websites relevante informatie bevatten die voor de bezoekers van de eigen web-
                        site interessant is. In het PageRank systeem worden alle links naar websites bij elkaar opgeteld. Hoe meer
                        links er naar een bepaalde website gaan, hoe belangrijker deze website is, immers waarom zou je als web-
                        site-eigenaar linken naar een niet belangrijke website? Hiermee werd PageRank een soort stemming (ver-
                        kiezing) voor de populairste (en dus belangrijkste) website. Elke link werd gezien als een stem voor een site.
                        Dit was een mooi en democratisch systeem. Niet een redacteur van een internet directory bepaalt wat goed
                        en belangrijk is, maar de Internetgemeenschap als geheel bepaalt, door middel van stemmen, de kwaliteit!


                        Naast het aantal links (stemmen) werden ook de ankerteksten gebruikt om vast te stellen of een site belang-
                        rijk is. De ankertekst is de tekst van een link. Feitelijk gebruikte de Google zoekmachine maar twee factoren
                        om de kwaliteit van een pagina vast te stellen, het aantal links en de ankerteksten.

                        Van 2 naar 200 ranking factoren
                        Het PageRank systeem was een doorbraak. Voor het eerst speelde de kwaliteit van een webpagina een rol.
                        Website-eigenaren werden uitgedaagd om de kwaliteit van hun pagina’s te verbeteren. Hiermee vergroot-
                        ten zij de kans dat andere sites naar deze pagina’s zouden gaan linken. Helaas bleek al vrij snel dat het tel-
                        len van het aantal links naar webpagina’s geen waterdicht systeem was om de kwaliteit van webpagina’s te
                        meten. Slimmeriken begonnen met het bouwen van websites, die als enig doel hadden om links naar ande-
                        re websites te creëren. Tegenwoordig noemen we dit soort websites “link farms”. Deze link farms zorgden
                        er helaas voor dat het aantal links dat naar andere websites verwees, nauwelijks nog iets met de kwaliteit
                        van die websites te maken had.


                        Van PageRank naar “High Quality Pages” en “User Experience”
                        Google gebruikt nog steeds PageRank en de ankertekst als factoren voor het bepalen van de ranking posi-
                        tie. Ze zijn echter niet meer de enige factoren en zeker niet de belangrijkste. Tegenwoordig gebruikt Google
                        200 factoren om de kwaliteit van een pagina en daarmee de ranking te bepalen. In de afbeelding hieronder
                        zie je een overzicht van de belangrijkste groepen factoren.






             28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34