Page 26 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 26
Inkijkexemplaar
3
Het eerste resultaat (zie pijl) heeft de “hoogste positie”. In totaal zijn er 400.000 webpagina’s die beschik-
baar zijn voor dit zoekwoord.
Een webpagina bestaat altijd uit meerdere woorden (voorzetsels en lidwoorden tellen niet mee). Dit bete-
kent dat de webpagina die nu de eerste positie heeft, ook voor andere zoekwoorden op die pagina een ran-
king positie zal hebben. Dit hoeft niet de eerste positie te zijn. Het kan ook positie 80 zijn.
Ranking
Als we over ranking spreken, dan gaat het altijd om de positie van een webpagina voor een bepaald zoek- Ranking
woord (of zoekzin) op de resultatenpagina. Als elke webpagina 3 belangrijke zoekwoorden heeft, en de site
heeft 10 pagina’s, dan kun je dus 30 keer een ranking positie krijgen. In de praktijk is dit overigens veel meer,
omdat Google ook kijkt naar woordcombinaties.
Als je een hoge positie op de resultatenpagina hebt voor een bepaald zoekwoord, ben je goed vindbaar.
Mensen kijken immers vaak niet verder dan de eerste pagina’s in de zoekmachine. Als je op positie 300 staat
met een pagina ben je ook vindbaar, de pagina staat immers in de resultaten, maar de kans dat iemand jou
vindt en op je link klikt, is niet zo groot.
SERP, de natuurlijke resultaten
De resultatenpagina noemen we ook wel de Search Engine Results Page, SERP. De SERP resultaten zijn “natuur-
lijke resultaten”, we zeggen ook wel de “organische resultaten”. De advertenties die we ook vaak zien op de
resultatenpagina, zijn de “niet natuurlijke” resultaten.
3.2 De 200 ranking factoren
Om vast te stellen welke ranking positie een pagina verdient voor een bepaald zoekwoord, gebruikt Google Ranking factoren
zo'n 200 factoren. Dit zijn feitelijk beoordelingscriteria. Google is zo niet begonnen. Toen de Google zoek-
machine werd geïntroduceerd in 1997, keek Google naar slechts 2 factoren. Voordat we dieper de factoren
in duiken, kijken weer eerst naar de werking van de zoekmachine.
De zoekmachine
Als we aan een zoekmachine denken, dan denken we in de eerste plaats aan Google of Bing. Sommige men-
sen gebruiken ook Yahoo, maar Yahoo maakt gebruikt van de technologie van Bing. Internationaal zijn er
nog twee andere grote zoekmachines, het Russische Yandex en het Chinese Baidu.
In de kern heeft een zoekmachine twee functies:
1: Het vinden en presenteren van webpagina’s op de resultatenpagina, die aansluiten bij een
zoekopdracht.
2: Het verzamelen en opslaan van belangrijke data uit webpagina’s in een database (indexeren), die
de zoekmachine vindt op het wereldwijde web.
Het presenteren van webpagina’s op de resultatenpagina hebben we besproken. Voor de tweede functie,
het indexeren van webpagina’s kijken we naar de volgende afbeelding. Indexeren
25