Page 23 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 23

2






                        2.4    De Gebruikerservaring



   Gebruikerservaring   Uit veel onderzoek blijkt dat wanneer gebruikers een positieve ervaring hebben op een site, de kans aan-
                        zienlijk groter is dat ze een loyale bezoeker of klant worden, dan wanneer ze een minder goede ervaring
   User Experience (UX)  hebben. Webshopklanten die een positieve user experience (UX) hebben, zijn bovendien bereid om meer
                        voor producten te betalen. De productprijs is dan niet meer het belangrijkste criterium bij een aankoop.


                        De kwaliteit van de User Experience (UX) wordt bepaald door alle eerder besproken werkterreinen. Het is
                        aan de digital marketeer om alle factoren zo in balans te brengen, dat er ook daadwerkelijk een geweldige
                        gebruikerservaring ontstaat.


                        De gebruikerservaring wordt door veel factoren bepaald. De belangrijkste hiervan zijn site navigatie, design
                        en content. We bespreken deze factoren.


                            Site navigatie
   Site navigatie       De kwaliteit van de menustructuur van de site is één van de factoren die de ranking van webpagina’s bepaalt,
                        maar is ook van groot belang voor een goede klantervaring en de vindbaarheid van producten en/of diensten
                        op een site. Dit geldt zeker voor hele grote sites en webshops met duizenden artikelen en veel productca-
                        tegorieën. Door voor een bepaalde navigatiestructuur te kiezen, is het bovendien mogelijk de vindbaarheid
                        van specifieke pagina’s te beïnvloeden.

                            Content
                        Content bestaat uit alle afbeeldingen, teksten, video's, podcasts enz. op de site. De content moet passen
   Content strategie    Inkijkexemplaar
                        bij de doelstellingen en de doelgroep. Het creëren van aansprekende content, die bovendien bijdraagt aan
                        de vindbaarheid van de site en de totale kwaliteit en beleving van de webpagina’s, is niet eenvoudig. Als er
                        naast content voor de site ook nog content nodig is voor andere toepassingen, voor bijvoorbeeld de nieuws-
                        brief, social media campagnes en een content strategie, is duidelijk dat contentcreatie een flinke inspan-
                        ning en veel kennis vraagt.

                            Design
   Design               Het design van een website heeft betrekking op de lay-out, het kleurgebruik, de lettertypes en alle andere
                        grafische content. Een goed design is niet alleen belangrijk voor een prettige klantervaring, maar ook essen-
                        tieel voor het goed functioneren van een site op alle denkbare devices (laptop, desktop of smartphone). Een
                        design hoeft geen kunstwerk te zijn, maar het moet er wel gewoon goed uitzien en passen bij de producten
                        en diensten die worden aangeboden. Natuurlijk moet het altijd passen bij de doelgroep!



                        2.5    Online en offline strategie


                        De offline strategie
                        Bij de digitale strategie hebben we al gezien dan een site onderdeel uit maakt van het digitale ecosysteem.
                        De site maakt echter ook deel uit van de echte tastbare wereld. Een digitale strategie is altijd onderdeel van
                        de totale marketingstrategie, waar ook de fysieke wereld deel vanuit maakt. De beste strategie is dan ook
                        een strategie  waarin de digitale strategie en de strategie voor de fysieke wereld elkaar versterken. Een voor-
                        beeld hiervan zien we in de retail, waar vaak de omni-channel strategie wordt toegepast. Bij deze strategie





             22
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28