Page 28 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 28
Inkijkexemplaar
3
3.3 De eerste zoekmachines van het World Wide Web
Begin jaren 90 van de vorige eeuw werden de eerste zoekmachines ontwikkeld. Deze zoekmachines hadden
zeer beperkte functionaliteit. Het crawlen van het web zoals hiervoor beschreven, ging niet veel verder dan
het vastleggen van de URL (het webadres) van webpagina’s die werden gevonden. De URL’s werden vervol-
gens door redacteuren handmatig voorzien van informatie over de inhoud van de pagina’s. Populair in die
dagen waren de “internet directories”.
De Lycos zoekmachine in 1996
Zoals eerder genoemd, is dit niet een voor de hand liggende strategie, omdat je voorbij gaat aan de wensen
en behoeften van je klanten of mogelijke doelgroepen.
Een directory is een website met een verzameling URL’s van andere websites. Een website-eigenaar kon zijn
webpagina’s bij deze directories aanmelden en met een beetje geluk werden de pagina’s vervolgens in de
directory opgenomen. Informatie op internet kon daarom alleen worden gevonden als je het exacte web-
adres had van een pagina, óf je ging zoeken in één van de directories naar sites die over het gezochte onder-
werp gingen. De kwaliteit van een webpagina speelde nauwelijks een rol.
De beste webpagina en PageRank
Sergey Brin en Larry Page, de oprichters van Google, vonden dat het anders moest. Hun ideaalbeeld was dat
je na een zoekopdracht niet alleen een lijst met URL’s kreeg die een relatie hadden met de zoekopdracht,
maar dat deze lijst (de resultatenpagina) begon met de URL van de “beste” webpagina. Hiervoor was het
wel noodzakelijk dat er een systeem werd ontwikkeld, om de kwaliteit van webpagina’s te kunnen meten.
Het systeem dat Sergey en Larry hiervoor in 1998 ontwikkelden, was het “PageRank” systeem. In de afbeel- PageRank
ding zien we het principe van PageRank.
27