Page 20 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 20

2





                HOOFDSTUK 2




           2.     Je website succesvol maken



           Voor de meeste bedrijven en organisaties is de website de online locatie waar zaken worden gedaan, ook
           als deze bedrijven actief zijn op social media. Voor een steeds groter deel van deze bedrijven geldt dat ze
           voor een belangrijk deel van hun omzet afhankelijk zijn van deze website. Het is dan ook van groot belang
           dat de website “een goede” website is. Maar wat is eigenlijk een goede website en wat is er voor nodig om
           een goede website te realiseren? Dit hoofdstuk is een introductie in alle werkzaamheden (werkterreinen)
           waar de marketeer werkzaamheden uitvoert die nodig zijn om een effectieve site te maken. In de volgende
           hoofdstukken bespreken we deze werkterreinen in detail.



           2.1    Wat is een goede website?


           Als je als gewone gebruiker een website bezoekt, dus niet als een deskundige digital marketeer, dan vorm
           je al snel een oordeel over deze site. Ziet de site er goed uit, is deze makkelijk leesbaar en kun je vinden wat
           je zoekt?


           Is je oordeel positief, dan kom je wellicht nog een keer terug naar de site, of beveel je de site aan bij vrien-
           den of familie.  Inkijkexemplaar


           Als digital marketeer kijk je heel anders naar een site. Natuurlijk zal het design opvallen en heb je daar een
           oordeel over. Je hebt wellicht ook een oordeel over de tekst en de gebruiksvriendelijkheid. Maar de digital
           marketeer weet ook dat hij naar het topje van de ijsberg kijkt. Hij realiseert zich dat wat hij niet ziet, vaak
           veel belangrijker is dan wat hij wel ziet. De digital marketeer kijkt dan ook met hele andere ogen naar een
           site dan een gewone gebruiker.

           Doelstellingen van de site-eigenaar
           Een marketeer zal zich eerst afvragen welke doelstellingen de site-eigenaar heeft met zijn website. Voor
           webshops gaat het meestal om omzetdoelstellingen. Bedrijfswebsites kunnen doelstellingen hebben op
           het gebied van bezoekersaantallen of het aantal door bezoekers ingevulde formulieren, waarmee om extra
           informatie over de producten of diensten kan worden gevraagd. Niet-commerciële instellingen hebben voor-
           al focus op de gebruiksvriendelijkheid van de site en ze willen natuurlijk hun boodschap communiceren. In
           alle situaties moet je als marketeer weten welke doelstellingen de opdrachtgever heeft. Ook de doelgroep
           is van belang. Een webshop die als doelgroep jongeren tot 25 jaar heeft, zal een ander soort shop hebben
           dan een webshop die gericht is op senioren van 65 jaar en ouder.


           De doelstellingen en de doelgroep zijn altijd het startpunt bij een nieuw website project. Maar ook als je als
           marketeer werkt aan een bestaande website, wil je weten wat de eigenaar met de site wil bereiken. Al je
           werkzaamheden staan immers in het teken van het realiseren van deze doelstellingen.
           Met de doelstellingen, doelgroepen en een strategie als uitgangspunt, kan de marketeer aan de slag om van
           de site een succesvolle site te maken. De werkzaamheden bevinden zich op een aantal verschillende terrei-
           nen. We zien dat in de volgende afbeelding.





                                                                                                          19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25