Page 34 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 34

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  4




                HOOFDSTUK 4




           4.     Zoekwoorden en zoekwoordonderzoek



           In het vorige hoofdstuk hebben we een aantal keren het woord “zoekwoord” gebruikt. De keuze van zoek-
           woorden op webpagina’s zijn van essentieel belang om traffic via de resultatenpagina te krijgen. Maar wat
           zijn goede zoekwoorden en hoe vind je deze zoekwoorden? In dit hoofdstuk geven we hier antwoord op.



           4.1    Wat zijn zoekwoorden


           Zoekwoorden (keywords) zijn de woorden of zinnen die mensen in de zoekmachine intoetsen.   Zoekwoorden,
                                                                                                   Keywords

















           Als je een “enter” geeft na het invoeren van een zoekwoord, probeert Google eerst vast te stellen wat de
           “zoekintentie” is. Zoekintentie gaat over de vraag wat iemand precies wil weten of bedoelt met zijn zoek- Zoekintentie
           opdracht. Als iemand “wat kost een houtkachel” intoetst, is hij dan alleen nieuwsgierig naar de prijs of is hij
           van plan een houtkachel te kopen?

           De eerder genoemde RankBrain en BERT algoritmen zijn ontwikkeld om de zoekintentie te begrijpen. Als de
           zoekintentie duidelijk is, gaat Google in de Google Index op zoek naar de beste webpagina’s die aansluiten
           bij deze zoekintentie. Natuurlijk worden hier de 200 ranking factoren bij gebruikt.


           Zoekwoorden op pagina’s
           De teksten op webpagina’s bevatten ook zoekwoorden. Dit zijn de woorden die direct te maken hebben
           met het onderwerp van de pagina en daarom meerdere keren terugkomen. Deze belangrijke woorden wor-
           den herkend door Google. Zo kan Google vaststellen waar een webpagina over gaat. Dit betekent voor jou
           als “websitebouwer” of digital marketeer, dat je deze zoekwoorden dus op een bepaalde manier moet ver-
           werken in je teksten. Anders begrijpt Google niet waar de pagina over gaat. We komen hier later op terug.


           Zoekwoorden kiezen
           De eigenaar van een site kan meestal wel vertellen wat belangrijke zoekwoorden zijn en het lijkt dan logisch
           om deze zoekwoorden ook op de pagina te gebruiken. Of dit ook echt de beste zoekwoorden zijn, kan wor-
           den onderzocht door “zoekwoordonderzoek” te doen.                                       Zoekwoordonderzoek








                                                                                                          33
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39