Page 64 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 64
Inkijkexemplaar
15
HOOFDSTUK 15
15. Social media
Social media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Particulieren, bedrijven, organisa-
ties en overheden maken dagelijks gebruik van de vele social media applicaties die beschikbaar zijn. Sinds
de komst van de eerste applicaties heeft social media een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. We heb-
ben een enorme ontwikkeling op technisch gebied gezien, De rol van social media in de maatschappij heeft
zich sterk ontwikkeld en het commerciële gebruik van social media is volwassen geworden. In dit hoofdstuk
bespreken we hoe social media kan worden ingezet om doelstellingen van bedrijven en organisaties te rea-
liseren en wat hiervoor nodig is. We kijken naar applicaties, strategieën, tactieken en naar de rol van social
media in het werkveld van de digital marketeer.
15.1 Specifieke kenmerken van social media
Eén van de belangrijkste kenmerken van social media is dat de informatie die wordt verspreid “user gene-
rated” is. Met “user” wordt de gebruiker bedoeld van een social media applicatie zoals bijvoorbeeld Twitter. User generated (UG)
Hierbij moet je bedenken dat voordat social media aan de opmars begon, informatie vrijwel uitsluitend via
bedrijvenwebsites aan het publiek, de users, werd aangeboden. Dat kon ook niet anders. In de begindagen
van het internet was het bouwen van een website alleen weggelegd voor bedrijven met een fors budget en
veel technische kennis. Als particulier was het nog nauwelijks mogelijk om informatie (content) zelfstandig
op het internet te plaatsen. Dat werd pas mogelijk na de oprichting van de bekende social media applica-
ties. Facebook werd opgericht in 2004, YouTube in 2005 en Twitter in 2006.
Door gebruikers gemaakte content is nog steeds de belangrijkste content, maar er is een ontwikkeling dat
de eigenaren van de applicaties zelf ook content ontwikkelen of inkopen en deze vervolgens publiceren.
De social media applicaties hadden en hebben 4 kenmerken die mede bepalend zijn voor het succes:
1� Er zijn geen technische drempels.
Iedereen kan zonder enige technische kennis gebruik maken van social media applicaties.
2� Hoog gebruikersgemak.
De makers van social media applicaties zijn erin geslaagd om de gebruiksvriendelijkheid op een hoog
niveau te brengen.
3� Het kost niets.
Er zijn geen financiële drempels voor gebruikers. Vrijwel alle social media is gratis in het gebruik, hoe-
wel daar langzamerhand wat verandering in komt.
4� Delen.
Wellicht een van de belangrijkste kenmerken is het feit dat de content makkelijk kan worden gedeeld
met anderen. Die ‘’anderen’’ kunnen mensen zijn binnen of buiten je eigen netwerk.
159