Page 72 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 72

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  19




                HOOFDSTUK 19




           19.  Mobile Marketing



           In 2016 introduceerde Google het begrip "Mobile First". Google heeft dit gedaan om het belang van het  Mobile first
           gebruik van de smartphone en tablet te benadrukken en dat is niet zonder reden.


           Van desktop naar mobiel
           Steeds minder mensen gebruiken de desktop om websites of webshops te bezoeken of om te posten op
           de Facebook pagina. Deze activiteiten zijn grotendeels verschoven naar smartphones en tablet. Website-
           eigenaren kunnen dit ook zelf makkelijk en objectief vaststellen als hun website gekoppeld is aan het Google
           Analytics dashboard.


           Op dit dashboard wordt het bezoekersgedrag op de website bijgehouden en kan bovendien worden geme-
           ten met welk apparaat de webpagina is opgevraagd. Hieronder zie je een deel van het dashboard waarop
           zichtbaar is hoe het gebruik van de verschillende apparaten verdeeld is.


























                 De website waar dit dashboard aan gekoppeld is, heeft meer bezoek van mobiele gebruikers
                                         dan gebruikers met een desktop.


           Mobile First betekent dat iedereen die te maken heeft met online marketing zich moet aanpassen aan het
           toegenomen gebruik van mobiele apparaten. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de volgende redenen:

           •   Alleen websites die goed leesbaar zijn op een klein scherm zijn vindbaar in de mobiele browser (Google
               geeft hier voorrang aan, mobile first).
           •   Omdat er op een klein scherm minder ruimte is voor advertenties moet er op een andere manier wor-
               den geadverteerd. Mobiel heeft bovendien andere technische mogelijkheden voor het plaatsen van
               advertenties.
           •   Op mobiele apparaten wordt veel gebruik gemaakt van apps. Bedrijven moeten de mogelijkheden onder-
               zoeken hoe zij hier gebruik van kunnen maken.
           •   Het kopen in webshops via tablet en smartphone neemt sterk toe.





                                                                                                          209
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77