Page 76 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 76

Inkijkexemplaar
    21




                             HOOFDSTUK 21




                        21.  App marketing



   App marketing        Apps voor de mobiele telefoons bestaan al een tijdje. In 1997 lanceerde Nokia de 6110 met de game “snake”.
                        Deze app wordt beschouwd als de allereerste app. De eerste iPhone werd in 2007 geïntroduceerd en een
                        jaar later de App Store. Deze App Store startte met 500 apps. Tegenwoordig zijn er miljoenen apps. Je zou
                        kunnen zeggen dat de ontwikkeling van apps voor een mobiel één van de meest succesvolle internetontwik-
                        kelingen is geweest. Bovendien neemt het belang hiervan alleen maar toe.


                        In dit hoofdstuk kijken we wat er voor nodig is om apps te ontwikkelen en hoe je apps succesvol maakt.



                        21.1  Wat wil je met de app?


                        Bedrijven ontwikkelen apps met verschillende doelstellingen. Een goede beschrijving van wat je wil berei-
                        ken met je app is de eerste voorwaarde tot succes. Een andere voorwaarde voor succes is dat je app geïn-
                        tegreerd is in je marketing mix.


                        De doelstelling van wat je wil bereiken is afhankelijk van het type bedrijf. We onderscheiden de volgende
                        typen bedrijven:


                        •   Apps voor lokale bedrijven.
                           Voorbeeld: bakkers en schilders die in een bepaalde plaats of regio actief zijn.
                        •   Apps voor nationale en internationale bedrijven.
                           Voorbeeld: bedrijven die nationaal of internationaal werken en producten of diensten leveren.
                        •   Apps die als doel hebben geld te genereren.
                           Voorbeeld: bedrijven die game apps en webshops ontwikkelen.
                        •   Apps met als doel voorlichting of informatie te geven en eventueel acties uit te laten voeren.
                           Voorbeeld: overheden en organisaties zoals het Rode Kruis.


                        De doelstellingen verschillen per type bedrijf. Het kan ook zo zijn dat een bedrijf meerdere apps lanceert
                        voor verschillende doelstellingen.


                        De manier waarop apps worden gepromoot en de technische aspecten van apps hangen nauw samen met
                        het type bedrijf. Promotie en techniek gaan we straks uitgebreid bespreken. We kijken eerst naar de karak-
                        teristieken van de typen bedrijven.


                        21.1.1  Bedrijfskarakteristieken
                        Lokale bedrijven werken in een kleine regio, bijvoorbeeld een plaats of een wijk. We kennen dit type bedrijf
                        ook van “Google bedrijf”. Lokale bedrijven kennen hun klanten of potentiële klanten kennen het bedrijf.
                        De apps die deze bedrijven gebruiken hebben vaak tot doel de loyaliteit te versterken of extra verkeer naar
                        de website of fysieke locatie te genereren. Een bakker kan bijvoorbeeld via pushberichten een wekelijkse
                        aanbieding communiceren.





           224
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81