Page 80 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 80
Inkijkexemplaar
23
HOOFDSTUK 23
23. Cybercrime
Cybercrime Cybercrime is een groeiend probleem. Cybercriminelen bedenken steeds nieuwe technieken die er meest-
al op gericht zijn om geld afhandig te maken. Iedereen kan slachtoffer worden. Ook gebruikers die digitaal
vaardig zijn kunnen slachtoffer worden van geavanceerde vormen van cybercrime. In dit hoofdstuk bespre-
ken we de meest voorkomende vormen van cybercrime en laten we zien wat je moet doen om zelf geen
slachtoffer te worden.
23.1 Soorten cybercrime
Er zijn vele soorten cybercrime en elke dag komen er nieuwe bij. Sommige soorten cybercrime zijn erg tech-
nisch, terwijl andere vormen van cybercrime meer gericht zijn op het gedrag en het goede vertrouwen van
mensen en bedrijven. We zouden cybercrime kunnen onderverdelen in de volgende vormen:
• Phishing
• Spoofing
• Fraude
• Ransomware
• Nep sites
• Bank- en helpdeskfraude
We bepreken de deze vormen.
23.2 Phishing
Phishing Phishing komt van het Engelse woord fishing: vissen, en staat voor technieken waarbij wordt “gevist” naar
gegevens die toegang geven tot bankrekeningen en creditcard gegevens. Er zijn vele manieren om te vis-
sen. Een veel voorkomende manier is het versturen van een e-mail uit naam van een bekend bedrijf, bijvoor-
beeld een bank of een creditcard bedrijf. De mails zien eruit alsof ze daadwerkelijk van dit bedrijf komen. De
afbeelding op de volgende pagina is een voorbeeld van een phishing mail waarbij misbruik wordt gemaakt
van het bedrijf ICS. ICS geeft creditcards uit en is onderdeel van de ABN-AMRO bank.
240