Page 77 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 77

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  21






           De lokale bewoners zullen niet snel in de Play of App Store zoeken naar apps van deze bedrijven. De promotie
           van de apps zal dan ook vaak buiten de stores plaatsvinden.


           Nationale en internationale bedrijven
           Bedrijven die producten en diensten nationaal of internationaal aanbieden, gebruiken apps als branding tool
           en om de loyaliteit met hun klanten te versterken. Bezoekersverkeer naar de website leiden of direct contact
           met de organisatie opnemen, kunnen ook doelstellingen zijn.


           Apps die als doel hebben direct geld te genereren
           Bekende voorbeelden van dit type apps zijn de webshops en game apps.
           Als we spreken over het verdienen van geld met apps dan zijn er 4 veelgebruikte “verdienmodellen”:

           •   Applicatie aanbieden met een vastgestelde verkoopprijs.
           •   Gratis applicatie aanbieden met aanvullende in-app (premium) aankopen.
           •   Gratis applicatie met een aanvullend abonnement.
           •   Gratis applicatie aanbieden met advertenties.


           Apps voor voorlichting, informatie en acties
           Overheden, zoals de landelijke en gemeentelijke overheid, de belastingdienst, het Rode Kruis en religieuze
           organisaties, gebruiken massaal apps om informatie te geven of ze bieden praktische functies aan zoals het
           maken van een afspraak om een rijbewijs aan te vragen.
           De manier waarop deze apps onder de aandacht worden gebracht is volledig afhankelijk van de toepassing.



           21.2  App optimalisatie en promotie



           Zoals we hiervoor al hebben gezien hangt het van het type bedrijf en het doel van de app af op welke wijze
           de app moet worden gepromoot. In deze paragraaf bespreken we alle beschikbare mogelijkheden om apps
           onder de aandacht van de doelgroep te krijgen.


           21�2�1  App Store Optimalization: ASO
           App Store Optimalization (ASO) is een variant op SEO. Het gaat hierbij om het optimaliseren van apps zodat  App Store
           deze worden gevonden in de Apple App Store, Google Play of de Microsoft Store.             Optimalization (ASO)
           Het uitvoeren van ASO is vooral van belang bij apps die gericht zijn op een nationaal en internationaal publiek
           en waarbij de vindbaarheid in de store essentieel is.


           Een aantal belangrijke kenmerken die we kennen van SEO zien we terug bij ASO:
           •   Het gebruik van zoekwoorden.
           •   Ranking factoren.


           Het gebruik van zoekwoorden
           Wil je dat je app vindbaar is, dan gebruik je in de omschrijving en de ondertitel van de app passende zoek-
           woorden. Title, description en alt tags kennen we niet bij apps en we hoeven ook geen aandacht te beste-
           den aan de teksten in de app. Om de zoekwoorden te vinden doe je zoekwoordonderzoek. Het verloop van
           het zoekwoordonderzoek kennen we nog van SEO:





                                                                                                          225
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82