Page 10 - Inkijkexemplaar-Digital-Marketing-E-commerce-Expert
P. 10
Inkijkexemplaar
Introductie Digital Marketing
Digital Marketing is een breed vakgebied. We zetten het vakgebied in om klanten of onze doelgroep digitaal
aan ons te binden en daarvan een succes te maken. Maar Digital Marketing staat niet op zichzelf. Het is
onderdeel van een marketingstrategie, waar ook de offline marketing deel vanuit maakt. Beide staan ten
dienste van het realiseren van de bedrijfsdoelstelling.
Bij offline en online marketing neemt de doelgroep een belangrijke positie is. De doelgroep is de groep (poten-
tiële) klanten die we willen bereiken. Bij de digital marketing is het extra van belang om goed in beeld te
hebben wie de doelgroep is en met welke content deze doelgroep aan je te binden is. Met content doelen
we op alle informatie, zoals teksten en afbeeldingen, die we verspreiden via de site, social media applica-
ties, apps en nieuwsbrieven. De kwaliteit van de content bepaalt of je als bedrijf of organisatie de doelgroep
kunt bereiken of dat de doelgroep jou kan vinden.
In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een bedrijf dat verschillende kanalen inzet voor de
verkoop van gerechten en ingrediënten. Naast de meest belangrijke kanalen die daarin genoemd zijn, is er
een ruime keus aan andere communicatietechnieken of -middelen die kunnen worden ingezet, zowel digi-
taal als offline.
Offline en online activiteiten van De Specerijen Toko.
De verschillende kanalen zijn herkenbaar. De webshop, de social media en de fysieke winkel zijn de kana-
len die we erbij verwachten. Deze kanalen moeten dan ook zichtbaar zijn voor onze (potentiële) klanten en
bezoekers. We zien echter alleen de top van de ijsberg. Als we "inzoomen", dan zien we een veel complexe-
re digitale wereld. In de volgende afbeelding zien we wat er onder de top van de ijsberg zit. We zien hier het
werkveld van de digital marketeer.