Page 5 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 5
Inkijkexemplaar
6. Wat voor een bedrijf ben je? .............................................. 47
6.1 Verschillende groottes en typen winkels .............................................47
6.2 Samenwerkingsverbanden ..................................................................48
6.3 Zelf franchisenemer worden ................................................................49
6.4 Imago en branding ...............................................................................50
6.5 Positionering ........................................................................................51
6.6 MVO Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen .............................52
6.7 Belangrijke begrippen ..........................................................................53
7. Doelgroepen en personas .................................................. 54
7.1 Doelgroepen ........................................................................................54
7.2 Doelgroep bepalen met segmentatiecriteria .......................................54
7.2.1 De 4 traditionele segmentatiecriteria ..................................................55
7.2.2 Segmentatiestrategieën .......................................................................55
7.3 Doelgroepanalyse ................................................................................57
7.4 Leer je klant kennen, beschrijf een persona ........................................58
7.5 Belangrijke begrippen ..........................................................................59
8. Marktonderzoek ................................................................ 60
8.1 Het verloop van marktonderzoek ........................................................60
8.1.1 Probleem / vraagstelling ......................................................................61
8.1.2 Vaststellen methodes ..........................................................................61
8.2 De betrouwbaarheid van marktonderzoek ..........................................65
8.2.1 Verwerken en analyseren van data ......................................................66
8.2.2 Big data ................................................................................................67
8.3 Belangrijke begrippen ..........................................................................70
9. Krachten van buiten ........................................................... 71
9.1 De micro-, meso- en macro-omgeving .................................................71
9.2 DESTEP .................................................................................................72
9.3 Het 5-krachtenmodel van Porter .........................................................73
9.4 Wie zijn je concurrenten? ....................................................................75
9.5 Belangrijke begrippen ..........................................................................76
10. De marketingmix ............................................................... 77
10.1 Toen marketing nog niet bestond ........................................................77
10.2 De marketingmix ..................................................................................78
10.2.1 De 4 C’s ................................................................................................80
10.3 Het marketingproces ...........................................................................81
10.4 Belangrijke begrippen ..........................................................................82