Page 4 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 4
Inhoudsopgave
Inleiding .............................................................................. 10
1. Introductie retailmarketing .................................................. 11
1.1 Het landschap van de retail ....................................................................11
1.1.1 Digitalisering ...........................................................................................12
1.1.2 Verandering in het landschap .................................................................13
1.2 Belangrijke begrippen .............................................................................16
2. De klantreis en de klantervaring .......................................... 17
2.1 De customer journey ..............................................................................17
2.2 Sales funnel en AIDA ...............................................................................20
2.3 Belangrijke begrippen .............................................................................22
3. Het product van bron naar consument ................................. 23
3.1 De bedrijfskolom .....................................................................................23
3.2 Bedrijfskolom voor de retailer ................................................................24
3.3 Inkijkexemplaar
Het bestaansrecht van de retail ..............................................................26
3.4 De finale vraag en afgeleide vraag ..........................................................27
3.5 Economische sectoren ............................................................................28
3.6 Belangrijke begrippen .............................................................................29
4. De markt in de praktijk ........................................................ 30
4.1 Vraag, aanbod en prijs ............................................................................30
4.1.1 Marktevenwicht ......................................................................................31
4.2 Verschillende marktvormen en producten .............................................33
4.3 Gebruik van KPI's zoals marktaandeel ....................................................35
4.4 Groeien in de markt ................................................................................36
4.5 Bepalen van het totale marktpotentieel .................................................37
4.6 Belangrijke begrippen .............................................................................39
5. Producten en aankoopgedrag .............................................. 40
5.1 Convenience goods, shopping goods en specialty goods .......................40
5.2 Gefaseerd consumentengedrag ..............................................................43
5.3 Complementair goed en substitutiegoed ...............................................44
5.4 Verschil tussen consument en de zakelijke klant ....................................45
5.5 Productiviteitsgetallen bij een aankoop .................................................46
5.6 Belangrijke begrippen .............................................................................46