Page 9 - Inkijkexemplaar-Ecommerce-niveau-2
P. 9
1 E-commerce in de praktijk
1.1 De markt
Inkijkexemplaar
Jim: Er is veel veranderd in de
detailhandel. Mensen kopen in
de winkel en op internet. Hoe
zit dat precies?
Jim heeft gelijk. Sinds de komst van het internet is er veel veranderd. Mensen kopen nog
steeds in de winkel in de straat, maar ook op internet. Hierbij gebruiken ze hun mobiel, tablet
en PC. Tegenwoordig spreken we daarom over Bricks, Clicks en Ticks.
Bricks: Brick is het Engelse woord voor steen. Bricks staat daarom voor de “stenen” winkel.
De echte winkel in de straat dus.
Clicks: Hiermee wordt het klikken met de muis bedoeld, als je je laptop of computer gebruikt
bij een bestelling in een webshop.
Ticks: Hiermee wordt het “tikken” op je smartphone of tablet bedoeld.
Ben je een “gemaks” shopper of een “fun” shopper?
Waarom kopen mensen hun producten soms op internet en soms in de winkel in de stad? Als
je dit bij mensen navraagt krijg je verschillende antwoorden, bijvoorbeeld:
A. Mensen willen een product eerst zien en aanraken voordat ze het kopen.
B. Sommige mensen willen informatie over een product van een verkoper.
C. Mensen gaan naar de stad voor de gezelligheid en sfeer, en doen dan meteen de inkopen.
Mensen doen hun aankopen in webshops vaak uit gemak. Je kunt lekker bestellen vanuit je
luie stoel. Dit zijn de “gemaks” shoppers. Mensen die hun aankopen in een echte winkel doen
en voor de gezelligheid winkelen noemen we “fun” shoppers.
Vraag: Hoe kan een winkelier er voor zorgen dat de klanten “fun” hebben tijdens het shoppen?
De shoppers kunnen dus vaak op verschillende adressen hun producten aanschaffen. We
zeggen ook wel: er zijn meerdere “verkoopkanalen” . Vaak wordt ook het Engelse woord
“channel” gebruikt. Zijn er meerdere verkoopkanalen waarmee je de klant kunt bedienen,
dan spreken we over “cross-channel”.
8